ارائه جمع سپاری تأمین مالی مبتنی بر توسعهی کارآفرینی در صنعت مخابرات
محورهای موضوعی : مدیریترمضان میرزائی 1 * , پیمان غفاری آشتیانی 2 , ایرج نوری 3 , علی لعل بار 4
1 - مدیر مالی و پشتیبانی
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد اراک
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
کلید واژه: جمع سپاری تأمین مالی, مخابرات, الزامات, فرآیندها, زیرساخت ها,
چکیده مقاله :
در عصر دیجیتال، جمعسپاری تأمین مالی راهکاری مناسب برای کسب مشارکتها و همافزاییهای مالی در راستای دستیابی به اهداف سازمانی میباشد. صنعت مخابرات، به عنوان یکی از صنایع استراتژیک در کشور نقش مهمی در تأمین زیرساختهای ارتباطی دارد که جمعسپاری تأمین مالی از طریق مشارکت ذینفعان میتواند یک راهبرد اساسی به منظور جلب مشارکتهای مردمی و توسعهی کارآفرینی در این حوزه را رقم بزند. در همین راستا؛ در مقالهی حاضر محقق به دنبال ارائهی مدل جمعسپاری تأمین مالی در صنعت مخابرات مبتنی بر توسعهی کارآفرینی میباشد که با به کارگیری روش آمیخته نسبت به انجام دو فاز کیفی و کمّی اقدام نمود. در فاز کیفی، از طریق روش فراترکیب با استفاده از بررسی و تحلیل مقالات مرتبط، نسبت به شناسایی عوامل پیشبرنده و بازدارنده مؤثر بر جمع سپاری تأمین مالی در صنعت مخابرات اقدام نمود و در بخش کمّی از طریق نظرسنجی از 15 نفر از مدیران و کارآفرینان در شرکت مخابرات و با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری مبتنی بر ماتریس خود تعاملی به ارائه مدل و اعتبارسنجی پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که الزام به برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت ریسک، الزامات اصلاح ساختارها و نظام اقتصاد، زیر ساختهای شبکهسازی و توسعه تعامل و یکپارچگی، تسهیلات و زیر ساختهای امنیتی و نوآوری، ضرورت ایجاد پایگاه های اطلاعاتی، ضرورت حمایت و سرمایهگذاری، الزامات حقوقی و قوانین، ضرورت بکارگیری دانش و مهارتها، ضرورت اطلاع رسانی و استفاده از منافع جمع سپاری تأمین مالیها، مشتری محوری و فرهنگ-سازی بر جمعسپاری تأمین مالی در صنعت مخابرات تأثیرگذار است.
The telecommunication industry, as one of the strategic industries in the country, has an important role in providing communication infrastructure, and crowdsourcing financing through the participation of stakeholders can be a basic strategy in order to attract people's participation and develop entrepreneurship in this field. determine the field. In this regard; In the present article, the researcher seeks to present a crowdsourced financing model in the telecommunications industry based on entrepreneurial development, which was carried out using a mixed method to perform two qualitative and quantitative phases. In the qualitative phase, through the meta-composite method, by using the review and analysis of related articles, it identified the promoting and inhibiting factors effective on crowdsourcing financing in the telecommunications industry, and in the quantitative part, through a survey of 15 managers and Entrepreneurs in the telecommunications company and using the structural-interpretive modeling method based on self-interaction matrix, model presentation and validation were done. The results of the research showed that the requirement for strategic planning, risk management, requirements for reforming structures and economic systems, networking infrastructures and development of interaction and integration, security and innovation facilities and infrastructures, the necessity of creating databases, The need for support and investment, legal requirements and laws, the need to use knowledge and skills, the need to inform and use the benefits of crowdsourcing financing, customer-centricity and culture-building on crowdsourcing financing in the telecommunications industry.