نقش آموزش مبتنی بر STEAM در مدارس در احیا ظرفیتهای تجاری مبتنی بر مهارت در مناطق گردشگری
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
محمد حسین قوتی گل افزانی
1
,
میترا صدوقی
2
*
1 - اموزش و پرورش
2 - استادیار علوم تربیتی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
کلید واژه: آموزش استیم, ظرفیتهای تجاری, مهارت, مناطق گردشگری ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش مدرسه ای مبتنی بر STEAM در احیا ظرفیتهای تجاری مبتنی بر مهارت در مناطق گردشگری انجام شد. رویکرد این پژوهش کیفی است و به روش تحلیل مضمون انجام شده است. شرکتکنندگان پژوهش شامل صاحبنظران حوزه مطالعات برنامه درسی مبتنی برSTEAM و متخصصان گردشگری هستند که به روش نمونهگیری هدفمند و تا اشباع نظری دادهها تعداد 11 نفر از آنها انتخاب شدند. برای محاسبه پایایی نیز از کل مصاحبهها چهار نمونه بهصورت تصادفی انتخاب و هر یک از آنها در بازه زمانی ده روز شمارهگذاری شدند، سپس از طریق فرمول درصد پایایی مقدار %88بهدست آمد.کدگذاری دادهها 3 مضمون اصلی به همراه 27 مضمون فرعی را نشان داد. مضمون اصلی برنامه درسی و راهبردهای یاددهی یادگیری شامل 14 مضمون فرعی آگاهسازی دانشآموزان، انگیزهبخشی به دانشآموزان، معلمان آگاه و باتجربه، ارزشیابی، راهبردها، مدت زمان آموزش، دعوت از اساتید و متخصصان، افزایش تعهد و عِرق به محل زندگی، مهارتآموزی، تقویت هنر و زیباییشناسی، آموزش روابط اجتماعی، فرهنگسازی، تأکید بر خلاقیت و نوآوری و جهتگیری انتقادی است. مضمون اصلی صیانت و حفاظت از مناطق گردشگری شامل 7 مضمون فرعی شناسایی استعدادها و ظرفیتهای منطقه، توجه به دانش بومی، توجه به گردشگری پایدار، ترویج و حفظ آداب و رسوم محلی، حمایت از نخبگان، حفظ محیط زیست و صیانت از آثار طبیعی و تاریخی است. مضمون اصلی اقدام نیز شامل 6 مضمون فرعی استفاده از فرصتها، بهرهگیری از تکنولوژی روز دنیا، بهرهگیری از فضای مجازی، جذب سرمایه، فراهمسازی تسهیلات و زیرساختها و همکاری افراد و دستگاههای ذیربط میباشد.
This research was conducted with the aim of investigating the role of STEAM-based education in schools in reviving skill-based business capacities in tourism areas. The approach of this qualitative research was carried out using the qualitative content analysis method. The participants of the current research included experts in the field of STEAM-based curriculum studies and tourism specialists in the academic year 2023-2024, and 11 of them were selected by purposive sampling and until the theoretical saturation of the data. Data coding showed 3 main themes along with 27 sub-themes. The main theme of education includes 14 sub-themes of informing students, motivating students, knowledgeable and experienced teachers, evaluation, strategies, duration of training, inviting professors and experts, increasing commitment and passion to the place of life, skill training, strengthening art and aesthetics, training relationships. It was social, culture building, emphasis on creativity and innovation and critical orientation. The main theme of preservation and care included 7 sub-themes of identifying talents and capacities of the region, paying attention to local knowledge, paying attention to sustainable tourism, promoting and preserving local customs, supporting elites, preserving the environment, and protecting natural and historical monuments. The main theme of the action included 6 sub-themes of using opportunities, taking advantage of modern technology, using virtual space, attracting capital, providing facilities and infrastructure, and cooperation of relevant people and institutions. According to the obtained findings, it can be concluded that in order to revive the skill-based commercial capacities in
رضوی، بهراد؛ افخمی، بهروز؛ ادیب، ثریا و رضوی، بهروز (1393). ظرفیتهای تجاری سازی گردشگری در ایران. فصلنامه تعاون و روستا، 21، 53-90.
سلطانی نژاد مهدیه, و وثوقی، لیلا (1394). بررسی ظرفیتهای کارآفرینی در گردشگری (مطالعه موردی: استان کرمان). همایش ملی فرهنگ، هویت ملی و گردشگری. موسسه مهراندیشان ارفع.
سند راهبردی توسعه گردشگری کشور (1399). راهبردهای توسعه منابع انسانی. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.
Braun, V., Clarke, V., & Terry, G. (2021). Thematic Analysis: A Practical Guide. SAGE Publications Ltd.
Donahoe, D. (2013). The definition of STEM. Retrieved July, 7, 2017.
Herro, D., Quigley, C., & Cian, H. (2019). The challenges of STEAM instruction: Lessons from the field. Action in Teacher Education, 41(2), 172-190.
Kang, N. H. (2019). A review of the effect of integrated STEM or STEAM (science, technology, engineering, arts, and mathematics) education in South Korea. Asia-Pacific Science Education, 5(1), 1-22.
Kwan, R., & Wong, B. T. M. (2021). Latest advances in STEAM education research and practice: a review of the literature. International Journal of Innovation and Learning, 29(3), 323-339.
Saavedra, A. R., & Opfer, V. D. (2012). Learning 21st-century skills requires 21st-century teaching. Phi Delta Kappan, 94(2), 8-13.
Sigala, M. (2021). Rethinking of tourism and hospitality education when nothing is normal: Restart, recover, or rebuild. Journal of Hospitality & Tourism Research, 45(5), 920-923.
Sutherland, S. (2016). STEAM Education in the Middle Grades: The Impact of the Engineering Design Process vs. the Scientific Method in Content Comprehension. Online Submission.
Taylor, P. C. (2016). Why is a STEAM curriculum perspective crucial to the 21st century?. In 14th Annual conference of the Australian Council for Educational Research.
Zhao, Y. (2023). STEAM Display Path for Tourism Management in Era of Industry 4.0. EAI Endorsed Transactions on Scalable Information Systems, 10(6.