بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و عزت نفس در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی-مشهد
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - دانشکده علوم تربیتی مشهد )دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: دانشجو, عزت نفس, تفکرانتقادی,
چکیده مقاله :
ضرورت بازنگری شرایط یادگیرندگان از منظر وضعیت تفکر انتقادیو عزت نفس از جمله موضوعاتی است که مورد تاکید پژوهشهای اخیر قراردارد. برخی از تحقیقات نشان میدهند که مهارتهای تفکر انتقادی بخشعمدهای از واریانس بهداشت روان را تبیین میکند. این نکته مورد توجهسازمانهای بینالمللی مانند یونسکو و یونیسف نیز میباشد. با توجه بهاقتضائات عصر جدید از جمله مهارتهای مورد نیاز بازار کار در دنیای فردا،هدف پژوهش حاضر ارزیابی میزان مهارت تفکر انتقادی و عزت نفس وبررسی رابطه بین آنها در دانشجویان است.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، جامعه آماری شاملدانشجویان داشگاه آزاد اسلامی –واحد مشهد-در سال 90-1389در 4گروهآموزشی و حجم نمونه 300نفر بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعاتپرسشنامه واتسون گلیزر برای اندازهگیری مهارت تفکر انتقادی و آزمونعزت نفس کوپراسمیت برای اندازهگیری عزت نفس بود. برای تجزیه و تحلیلپرسشنامهها از آزمون ضریب رگرسیون یک طرفه، رگرسیون چند متغیره،ضریب تعیین وآزمون یومن ویتنی استفاده شد، یافته ها نشان داد: -بین مؤلفههای عزت نفس و تفکرانتقادی رابطه مثبت و معناداری )(160 .0وجود دارد-ضریب تعیین در رگرسیون چند متغیره 047 .0است ؛ %7 .4تغییرپذیریتفکر انتقادی توسط عزت نفس تبیین می شود.-در مقایسه با سایر ابعاد عزت نفس، ضریب رگرسیون عزت نفس تحصیلی) (463 .0نقش بیشتری در پیش بینی تغییرپذیری تفکر انتقادی دارد
Research shows that critical thinking skills account for a significanpart of variance in mental hygiene. This fact has been given dueattention by international organizations such UNESCO and UNICEFIn response to the demands of modern life and labor market, this studyaims at investigating the relationship between critical thinking andself-esteem in university students. It is a descriptive correlationaresearch. The research population includes 300 students of IslamicAzad University, Mashhad Branch, studying in four departments. Theresearch instruments are Watson Glazer’s critical thinkingquestionnaire and Copper Smith’s measure of self-esteem. One-wayregression, multiple-variable regression, coefficient of determinationand Mann-Whitney U-test were applied to analyze the data. Theresults show that there is a positive and significant relationshipbetween critical thinking and self-esteem(0.160). Coefficient odetermination in multiple-variable regression is 0.047. Self-esteemaccount for 4.7 percent of critical thinking. Academic self-esteem playa more significant role in the variance of critical thinking.
_||_