رابطه استرس حرفهای با کارآمدی معلمان و سابقه تدریس آنان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - دکترای روانشناسی تربیتی از دانشگاه علامه طباطبایی؛ هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد
بوئین زهرا
کلید واژه: استرس حرفهای, خودکارآمدی معلم, کارآمدی برای متعهد سازی, کارآمدی برای آموزشی, کار آمدی مدیریت کلاس,
چکیده مقاله :
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی روابط میان استرس حرفهای معلمان باکارآمدی، مؤلفههای کارآمدی، و سابقه تدریس آنان بوده است.روش: روش پژوهش از نوع همبستگی بوده، جامعه آماری پژوهش را کلیهمعلمان مدارس دولتی شهر تهران تشکیل میداد. به این منظور، تعداد 600معلم)259مرد و 353زن( از مدارس ابتدایی، راهنمایی، و دبیرستان شهر تهران به شیوهنمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و با پرسشنامه استرس حرفهای وندردوف ومقیاس کارآمدی معلم ) (OSTESمورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیلدادهها از رگرسیون چند گانه با روش گام به گام استفاده شد.یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که بین کارآمدی معلمان و استرس حرفهایآنان ارتباط منفی و معنادار وجود دارد. ارتباط میان کارآمدی و سابقه تدریس، مثبتو معنادار است. و از میان مؤلفههای کارآمدی، مؤلفه کارآمدی نسبت به متعهد سازیدانشآموزان از همبستگی منفی با استرس حرفهای و همبستگی مثبت با سابقهتدریس برخوردار است. همچنین، نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که کارآمدیو سابقه تدریس با ضریب تعیین 0/383استرس حرفهای را پیش بینی میکنند.نتیجه گیری: معلمان دارای کارآمدی بالا استرس حرفهای کمتری را تجربهمینمایند، آنان قادر به برانگیزاندن دانشآموزان خویش در راستای فعالیتهای یادگیری هستند، با افزایش سابقه تدریس، اعتماد بیشتری به توانایی خود در انجاموظایف خویش کسب مینمایند و در نتیجه، از استرس حرفهای کمتری برخوردارند.
Introduction: The purpose of the present study was to investigate therelationships of occupational stress with teachers’ self-efficacy,components of self-efficacy, and teaching experience.Method: Method of study was correlational method. The statisticalpopulation consisted of all teachers of governmental schools ofTehran city. A sample of 600 teachers (259 male and 353 female)were randomly chosen from elementary, secondary, and high schools.Van Der Dof’s Job Stress Questionnaire and Ohio State’s TeacherEfficacy Scale (OSTES) were used to assess the teachers occupationalstress and self-efficacy. Multiple regression with method of step bystep regression was used for analyzing of data.Findings: The results showed that correlation between teachers’occupational stress and their self-efficacy is positive and significant.Self-Efficacy has a negative and significant relationship with teachingexperience; And between three components of teacher self-efficacy,efficacy in students engagement have negative correlation withoccupational stress and positive correlation with teaching experience.Moreover, results of multiple regression showed that efficacy andteaching experience, with R2= 0/383 predict teachers’ occupationalstress.Conclusion: Teachers with high level of self-efficacy experience lessoccupational stress. They can motivate their students for learningactivities. With increasing in teaching experience, teachers aquiremore confidence about their abilities for doing tasks, and then, theywill have less occupational stress.
_||_