بررسی رابطه بین میزان آگاهی والدین از ویژگیهای زیستی- روانی نوجوانان با نحوه برخورد با فرزندان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعلیرضا رجایی 1 , عبدالحمید شکیب 2 , محبوبه حسینی زهرایی 3
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام
2 - مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام
3 - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام
کلید واژه: والدین, نوجوانان, آگاهی والدین, ویژگی های نوجوانان,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر رابطه بین میزان آگاهی والدین از ویژگیهای زیسـتی- روانـینوجوانان با نحوه برخورد با فرزندان در یـک گـروه 340نفـری دختـران دبیرسـتانی) 14 -18سال( با اسـتفاده از پرسشـنامهی ویژگـیهـای زیسـتی- روانـی نوجوانـان)رجایی، شکیب و حسینی زهرایی، (1387و پرسشـنامهی نحـوه برخـورد والـدین بـافرزندان )رجایی، شکیب و حسینی زهرایی، (1387مورد بررسـی قـرار گرفـت. بـرایتجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر ارائه فراوانـی، درصـد، میـانگین و انحـراف معیـار، ازضریب همبستگی پیرسون، آزمون tمقایسه میانگینها بـرای گـروه مسـتقل اسـتفادهشد. در این پژوهش ضـمن بررسـی رابطـه بـین متغّیرهـای میـزان آگـاهی والـدین ازویژگیهای نوجوانـان و سـطح سـواد و میـزان درآمـد والـدین بـا نحـوه برخـورد بـافرزندان )مقتدر، مستبد و سهل انگار(، رابطه بین میزان آگاهی والـدین از ویژگـیهـاینوجوانان با پیشرفت تحصیلی فرزنـدان نیـز بررسـی شـد. هـمچنـین نحـوه برخـوردمادران شـاغل و مـادران خانـه دار بـا فرزنـدان و نحـوه برخـورد پـدران در مشـاغلمختلف با فرزندان مقایسه گردید. دادههای این پژوهش نشان داد که بین میزان آگاهیوالدین از ویژگیهای نوجوانان با نحوه برخورد مقتدر، رابطه مثبت معنادار و با نحوه برخورد مستبد و سهل انگـار رابطـه منفـی معنـادار وجـود دارد و بـین سـطح سـوادوالدین ومیزان درآمد خانواده با نحوه برخورد والـدین بـا فرزنـدان رابطـه معنـاداریوجود دارد و والدینی کـه تحصـیلات بـالاتری دارنـد مقتدرانـه تـر بـا فرزنـدان خـودبرخورد میکننـد. همچنـین بـین میـزان آگـاهی مـادران از ویژگـیهـای نوجوانـان بـاپیشرفت تحصیلی فرزندان رابطه معناداری وجود دارد، اما بین میزان آگاهی پدران ازویژگیهای نوجوانان با پیشرفت تحصیلی فرزنـدان رابطـه معنـاداری وجـود نـدارد ومقایسه نحوه برخورد مادران شاغل و خانه دار با فرزندان نشان داد که مادران خانـهدار برخوردی مقتدرانه تر از مـادران شـاغل بـا فرزندانشـان دارنـد. همچنـین میـزانآگاهی مادران نسبت به ویژگیهای نوجوانان بیشتر از میزان آگاهی پدران است، ایـنتفاوت از نظر آماری معنا دار میباشد.
This study investigates the relationship between parents’ awareness of adolescents’ biological-mental needs and the way they treat their children in group of female high school children(aged 14-18), using Adolescents’ biological-mental needs and Parents’ treating their children questionnaires (Rajaei, Shakib, and Hosseini Zahraeii, 1387). In addition to calculating frequency, percentage, mean and standard deviation, correlation coefficient and comparison of means for independent groups are used. The correlation between parents’ education levels and their awareness of adolescents’ biological-mental needs is investigated. Employed and unemployed mothers are also compared as well as fathers’ in different occupations. The level of awareness is also correlated with the level of educational achievement. The results showed a significant positive relationship between parents’ awareness and their authoritative parenting and negative relationship to authoritarian and indulgent parenting. Parents’ with higher education levels are more authoritative than those with lower levels. Mothers’ awareness of adolescents’ needs are positively correlated with educational achievements of their children, while no significant relationship was found between fathers’ awareness and educational achievements. Housewives are more authoritative than working mothers. The results also showed that mothers’ awareness of adolescents’ needs was more than fathers’ awareness.
_||_