اولویت بندی مهارتهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات جهت کاربردی کردن آن در برنامه درسی دوره راهنمایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیزهرا طالب 1 , علی شریعتمداری 2 , مریم سیف نراقی 3
1 - دانشجوی دکترای رشته برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
کلید واژه: دوره راهنمایی, برنامه درسی, فنآوری اطلاعات و ارتباطات, مهارتهای فاوا,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه معلمان و متخصصان در رابطه بـا اولویـتبنـدیمهارتهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات )فاوا( مورد نیاز دانشآموزان در برنامه درسـی دورهراهنمایی میباشد. بر این اساس از بین 11010نفر از معلمان دوره راهنمایی مناطق نوزده گانهشهر تهران با استفاده از جدول مورگان 280نفر و از بین 130نفر از کارشناسـان 37نفـر بـهروش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته میباشـد کـه بـااستفاده از ماژولهای بنیاد جهانی ICDLو تغییرات آن بر اسـاس بنیـاد ICDLایـران ایجـادگردید.جهت تجزیه و تحلیـل دادههـا از آزمـونهـای خـی دو، تحلیـل واریـانس یـک راهـه،آزمونهای توکی و Uمان ویتنی استفاده گردیده است. نتایج پژوهش حـاکی از عـدم تفـاوتدیدگاه معلمان و کارشناسان در خصوص بکارگیری مهارتهای فاوای مورد نیاز دانشآمـوزانمیباشد. از دیدگاه معلمان و کارشناسان، بکارگیری کامپیوتر و مدیریت فایلها، بکارگیری واژهپرداز، جستجوی اینترنتی و پست الکترونیک و مفاهیم پایه سخت افزار و فنآوری اطلاعات و ارتباطات از نظر اهمیت در اولویت اول آموزش بکارگیری نرم افزار ارائـه مطلـب در اولویـتدوم و بانک اطلاعاتی و صفحه گسترده در اولویت سوم آموزشی قرار دارند
This study reviews the teachers and experts’ viewpoints on students’required information and communication technology (ICT) skills foreffectiveness of middle school curriculum courses. Using Morgan’stable, out of 11010 teachers, 317 were selected and of 130 experts 37were selected. All the research population belonged to the nineteendistricts in Tehran. The research tool was a researcher-madequestionnaire using the World Foundation ICDL questionnaire. Thereliability was confirmed according to Cronbach's alpha (93%). Datawas analyzed by Chi-Square, one-way ANOVA, Tukey, LSD andMann Whitney. The study shows that from teachers and ICT expertsviewpoints, four ICT modules: Web browsing and e-mail, Using theComputer and Managing Files, Power point and Word processor havepriority importance of education. Basic concepts of hardware and IThad second priority. Using databases and spreadsheets modules hadthe third priority. Meanwhile, skills priority in all seven modules wasdetermined. No significant differences were observed betweenteachers and experts viewpoint.
_||_