نقش وابستگی به تلفن همراه در پیش بینی خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانش آموزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیغفار کریمیان پور 1 , ازاد الله کرمی 2 , تهمینه احمدی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کلید واژه: وابستگی به تلفن همراه, خودپنداره تحصیلی, اشتیاق به مدرسه, دانشآموز,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی نقش وابستگی به تلفن همراه در پیش بینی خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان ثلاث باباجانی در سال تحصیلی 95- 1394 بود. روش انجام پژوهش، همبستگی و جامعه آماری آن تمام دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهرستان ثلاث باباجانی بود که 210 نفر(100 پسر و 110 دختر) از آنان بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه وابستگی به تلفن همراه هیون یونگ کو(2008)، پرسشنامه خودپنداره تحصیلی یسن چن(2004) و اشتیاق به مدرسه وانگ و همکاران (2011) استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تایید اساتید صاحبنظر قرار گرفته و پایایی آنها به ترتیب 81/0، 90/0 و 86/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده از نرم افزارSPSS و آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که وابستگی به تلفن همراه با خودپنداره تحصیلی (425/0- r=) و با اشتیاق به مدرسه(455/0-r =) همبستگی منفی و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که وابستگی به تلفن همراه و مولفه های آن توانایی پیش بینی 68 درصد از تغییرات خودپنداره تحصیلی و 53 درصد از تغییرات اشتیاق به مدرسه را دارد.
The purpose of the current study was to investigate the role of mobile dependency in the prediction of academic self-concept and school engagement in high school students of the Salas Babjani town during the academic year 2014-2015. The research method was descriptive correlational and the statistical population included all male and female high school students of the Salas Babajani during the academic year 2014-2015, that 210 of them(100 male and 110 female) based on stratified random sampling were selected as sample. Mobile dependency questionnaire (2008), academic self-concept questionnaire (2004) and the school engagement questionnaire (2011) were applied to gather the required data. The face and content validity of the questionnaires had been approved by the experts in the field and their reliability has been reported to be 0/81, 0/90 and 0/86 respectively. To analyze the data using descriptive statistics including mean and standard deviation and inferential statistics including Pearson's correlation coefficient and multiple regression. The findings showed a significant negative correlation between the mobile dependency with academic self-concept(r= -0/425) and school engagement(r= -0/455). The results of the regression analysis indicated that 68 percent of academic self-concept and 53 percent of school engagement can be predicted by mobile dependency and its components.