مقایسه سلامت عمومی، شادکامی و امید به زندگی مادران دانش آموزان عادی با مادران دانش آموزان اتیسم
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحمیدرضا خورشیدیان 1 , یارعلی دوستی 2 , عطیه صمدایی 3 , فاطمه مرتضوی کیاسری 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه لینکلن مالزی
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
4 - دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: شادکامی, امید, سلامت عمومی, کلید واژه: اتیسم,
چکیده مقاله :
شیوع اختلال اتیسم به عنوان یکی از اختلالات فراگیر رشد، تمرکز بر نیازها و تجارب والدین این کودکان را ضروری می نماید. هدف این پژوهش، مقایسه سلامت عمومی، شادکامی و امید به زندگی مادران دانش آموزان اتیسم با مادران دانش آموزان عادی بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و روش پژوهش توصیفی-مقایسه ای می باشد. جامعه آماری شامل مادران دانش آموزان اتیسم و مادران دانش آموزان عادی استان مازندران می باشد. با عنایت به گستردگی جامعه آماری، نمونه گیری به روش نمونه در دسترس انجام شد و 112 نفر (56نفر مادران دانش آموزان اتیسم و 56 نفر مادران دانش آموزان عادی) انتخاب شدند. پرسشنامه امیدواری میلر (1988)، پرسشنامه سلامت عمومی GHQ و پرسشنامه شادکامی آکسفورد به عنوان ابزارهای پژوهش به کار رفتند. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ 8/0، 79/0 و 83/0 محاسبه شد. به منظور تحلیل آماری داده ها از tمستقل جهت مقایسه دو گروه استفاده شد. یافته ها نشان داد بین امیدواری، سلامت عمومی و شادکامی مادران دانش آموزان اتیسم و عادی تفاوت معنادار شد. نتایج نشان داد که اتیسم روی سلامت عمومی، امیدواری و شادکامی مادران این دانش آموزان آموزان تاثیر منفی دارد.
The prevalence of autism disorder as one of the most commonly occurring developmental disorders is a need to focus on the needs and experiences of the parents of these children. This study compares general health, happiness and life expectancy the mothers of normal students with autistic students mothers. The research is in terms of purpose, applicability and descriptive-comparative research method. Statistical Society were mothers of autistic and normal students in Mazandaran province. Sampling was carried out using available sampling method and 112 mothers (56 autism students mothers and 56 mothers of normal students) were selected through alignment method. Miller hopes questionnaire, GHQ and Oxford Happiness Questionnaire used. Reliability of the questionnaires was calculated using Cronbach's alpha, 0.8, 0.79 and 0.83. For data analysis, t-test was used. The results showed between hope, health and happiness of mothers of autistic and normal students there was significant differences. The results showed that autism has a negative effect on the general health, hope and happiness of the mothers of these students.
_||_