پیش بینی نظم دهی یادگیری براساس اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت با واسطه گری راهبردهای پردازش اطلاعات
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسارا ابراهیمی 1 , داود لکی 2 *
1 - دانشآموخته دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - . دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی عمومی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه: اضطراب امتحان, واژگان کلیدی: یادگیری خودنظم داده شده, نظمدهی بیرونی, هدف تسلط, اهداف عملکردی و راهبردهای پردازش اطلاعات,
چکیده مقاله :
بسیاری از مشکلات یادگیری ناشی از فقدان مهارت های شناختی و فراشناختی در دانش آموزان است در حالی که مهارت های یادگیری و مطالعه آموزش پذیرند. این پژوهش قصد دارد با تعیین نقش سازههای انگیزشی و راهبردهای پردازش اطلاعات در نظمدهی یادگیری (خودنظمدهی یادگیری و نظمدهی بیرونی) علل برخی مشکلات یادگیری را برای کمک به معلمان و دانش آموزان، بشناساند. بدین منظور پژوهش حاضر با طرح همبستگی بر روی جامعه ای متشکل از 492 دانشآموز سال سوم رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک شهر نور در سال تحصیلی 95-94 انجام شد که نمونه ای متشکل از 264 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای از آن انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامهای شامل زیر مقیاس نظمدهی یادگیری ورمونت (1998)، اضطراب امتحان از راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1994)، اهداف پیشرفت میگلی و کاپلان، میدلتون و میر (1998) و راهبردهای یادگیری از راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1994) استفاده شد. یافتههای حاصل از به کارگیری تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت با راهبردهای پردازش اطلاعات عمیق و سطحی و راهبردهای پردازش اطلاعات با نظمدهی یادگیری رابطه معناداری دارد. اضطراب امتحان و اهداف پیشرفت نیز به واسطه رابطه با راهبردهای پردازش اطلاعات، به طور معناداری نظمدهی یادگیری را پیش بینی می کند.
Many learning difficulties are due to the lack of cognitive and metacognitive skills in students, while learning and study skills are educable. The purpose of this study is to know the causes of some learning problems to help teachers and students with identifying the role of motivational structures and information processing strategies in regulation of learning (self-regulated learning and external regulation). For this purpose, the present study was conducted with a correlation design on a population of 492 third grade students of human science, experimental science, and mathematic physics in Noor in 1394-1395 that the sample of 264 students were selected based on a multistage cluster random sampling. Our questionnaires in this study consisted of regulation of learning subscale from Inventory of Learning Styles (Vermunt, 1998), test anxiety from Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich & Degroot, 1994), Achievement Goals Scale (Midgley، Kaplan , Middleton & Maehr, 1998) and learning strategies from Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich & Degroot, 1994). The structural equations model has been used for data analysis. The results indicated that test anxiety and achievement goals have significant effects on the deep and surface information processing strategies and information processing strategies have significant effects on regulation of learning. In result test anxiety and achievement goals predict significantly regulation learning by mediating of effects on the information processing strategies.
_||_