اثربخشی تلفیق الگوی چند محوری شفیع آبادی با نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر تاب آوری دانشجویان شاغل دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفاطمه پورعلی صفت 1 , کاترین فکری 2 , احمدرضا اوجی نژاد 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مشاوره
2 - استادیارگروه مشاوره واحد مرودشت
3 - استادیار گروه علوم تربیتی واحد مرودشت
کلید واژه: تاب آوری, الگوی چندمحوری شفیع آبادی, نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش تعیین اثربخشی تلفیق الگوی چندمحوری شفیع آبادی با نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر تاب آوری دانشجویان شاغل دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان شاغل گرایش روان شناسی و مشاوره دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بودند که مجموعا 1100 نفر میشدند. با نمونه گیری در دسترس پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) روی 100 نفر از دانشجویان شاغل اجرا شد از بین کسانی که نمره کمتری گرفتند 32 نفر به تصادف انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل هرکدام 16 نفر جایگزین شدند.اعضای گروه آزمایش 9 جلسه آموزش 5/1 ساعته آموزش دیدند و اعضای گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. پس آزمون برگزار گردید و نتایج توسط آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد تلفیق الگوی چند محوری شفیع آبادی با یادگیری اجتماعی کرامبولتز در افزایش تاب آوری دانشجویان تاثیر معنادار دارد.
The aim of present study was to determine the effectiveness of compiling of Shafiabady’s multi axial pattern of vocational choice (SMPVC) with Krumboltz’s socal learg theory on resiliency in employed students of Education college in Islamic azad university of Marvdasht branch. Research method was semi-experimental with pre-test, post-test and control group. Statistical community included all of employed students of Education college in Marvdasht university City, Iran. With the available sampling ,questionnaire Resiliency Connor and Davidson (2003) was conducted on 100 employed students. After performing the 32 persons with the lowest scores were selected randomly and divided randomly into two groups of experimental and control, 16 subjects each. the experimental group received training in 8 sessions of 1.5 hours. No intervention was made in the control group. The results showed that the training compiling of Shafiabady’s multiaxial pattern of vocational choice with social learning theory affected the increase of resiliency.