ارتباط بین سبکهای مطالعه و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه اصفهان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیصفورا مسائلی 1 , محمد علی نادی 2 , نرگس سعیدیان 3
1 - کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی
2 - استادیار دانشگاه خوراسگان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
3 - استادیار دانشگاه خوراسگان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
کلید واژه: دانشجویان, انگیزش پیشرفت تحصیلی, دانشگاه, سبکهای مطالعه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین سبکهای مطالعه و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه اصفهان پرداخته است. بدین منظور 373 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان به روش نمونهگیری تصادفی سهمی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه سبکهای مطالعه (RASI)، تایت و انتوایستل (1995) و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی (ISM)، مک اینرنی و وینکالایر (1994) که در ایران پایایی آن80/0 به دست آمده بود، استفاده شده است. روش پژوهش با توجه به ماهیت پژوهش، همبستگی بوده است. جهت تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان داد که بین سبکهای مطالعه (سطحی، عمقی، راهبردی، آگاهی فراشناختی و خودباوری تحصیلی) و انگیزش پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معناداری در سطح (01/0)>Pوجود دارد.
The main objective of the present study is to investigate whether study styles influence educational progress or achievement. For this purpose, Isfahan university students studying in the academic year 2006-2007 was chosen as the target population. In fact, a sample of 373 subjects was randomly selected from students using a quota sampling method. For collecting the required data, Entwistle and Tait's (1995) questionnaire and McInerni & Wincklier, (1994) questionnaire were selected. Statistical techniques, the correlation between variables and their contribution were measured by inferential statistical methods such as Pearson Product moment formula. The findings revealed that there is a meaningful relationship between study styles (superficial styles, profound styles, strategic styles, metacognitive awarness, educational self- dependence) and students' educational achievement motivation