بررسی اثربخشی آموزش تلقیح استرس (SIT) در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر زرند
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسید امجد حسینی 1 , کیانوش زهراکار 2
1 - کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش تلقیح استرس در کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر مقطع دبیرستان شهر زرند میباشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشآموزانی میباشند که در سال تحصیلی 87-86 مشغول تحصیل بودند. از این جامعه 24 نفر که نمره آنها در آزمون سنجش اضطراب امتحان ساراسون بالاتر از نقطه برش (12 به بالا) بوده به عنوان نمونه انتخاب گردیدند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آموزش تلقیح استرس (sit) در 10 جلسه به اجرا درآمد و هر دو گروه 2 بار (پیش آزمون-پس آزمون) مورد آزمون و ارزیابی اضطراب امتحان قرار گرفتند. در تحقیق حاضر شش فرضیه مطرح بود که عبارتند از: 1-آموزش تلقیح استرس به صورت گروهی بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مؤثر است. 2-آموزش تلقیح استرس به صورت گروهی بر کاهش ترس و نگرانی از امتحان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مؤثر است. 3-آموزش تلقیح استرس به صورت گروهی بر کاهش تشویش و هیجانپذیری از امتحان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مؤثر است. 4-آموزش تلقیح استرس به گروهی بر کاهش نگرانی از شکست و ناکامی از امتحان دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مؤثر است. 5- آموزش تلقیح استرس به گروهی بر افزایش اعتماد به نفس دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مؤثر است. 6- آموزش تلقیح استرس به گروهی بر کاهش نگرانی از سرنوشت آینده دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مؤثر است. بعد از جمع آوری دادهها و اطلاعات و به منظور تحلیل دادهها از اختلاف نمرههای به دست آمده به وسیله کم کردن نمرههای پیش آزمون هر آزمونی از نمرههای پس آزمون او و سپس محاسبه میانگین نمرهها برای هر دو گروه و سرانجام مقایسه میانگینهای محاسبه شده به وسیله آزمون t مستقل مورد بررسی قرار گرفت.
This research is aimed at investigating the efficiency of stress inoculation training in reducing test anxiety in female high school students in Zarand. The statistical population of this research is all the students studying in 1386-87 academic year. Twenty four students who scored high on Sarason test were selected. They were randomly assigned to the experimental and control groups. Stress inoculation training (SIT) was performed in 10 sessions. Both groups were pre-tested and post-tested. In this research 6 hypotheses were presented: 1- Group stress inoculation training reduces test anxiety. 2- Group stress inoculation training reduces fear of and worrying about tests in students. 3. Group stress inoculation training reduces students’ irritability. 4- Group stress inoculation training reduces worrying about failure in tests. 5- Sstress inoculation training promotes self-confidence. 6- Stress inoculation training reduces worrying about future. The t-test was employed to determine whether that has been any difference between pre-test scores and post-test scores.