بررسی میزان به کارگیری مؤلفه های مؤثر بر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجویان دانشگاه اصفهان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیزهره آقاکثیری 1 , دکتر بی بی عشرت زمانی 2
1 - مدرس دانشگاه آزاد واحد نجف آباد
2 - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
کلید واژه: آموزش عالی, فناوری اطلاعات و ارتباطات, دانشگاه اصفهان, توانمندی در فناوریها,
چکیده مقاله :
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی میزان بررسی میزان به کارگیری و مؤلفه های مؤثر بر فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجویان دانشگاه اصفهان بر حسب عوامل جمعیت شناختی( جنسیت، رشته و مقطع تحصیلی)بود. جامعه آماری پژوهش بر گرفته از دانشجویان دانشکده های علوم تربیتی، علوم و فنی مهندسی دانشگاه اصفهان بود که نمونۀ آماری با روش طبقه ای متناسب با حجم به تعداد 400 نفر از میان دانشکده های مذکور انتخاب گردیدند. روش پژوهش به شیوه توصیفی- پیمایشی بود. به منظور بررسی میزان توانمندی فناوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته با درجه بندی لیکرت استفاده گردید.روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان و کارشناسان در حد مطلوب گزارش گردید. پایایی پرسشنامه مذکور با استفاده از روش آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری تحلیل واریانس، t تک متغیره و tگروههای مستقل استفاده شد. نتایج، نشان داد که میزان توانمندی دانشجویان در حیطه های دانش از فناوری اطلاعات و ارتباطات، دسترسی به فناوریها، نگرش به فناوریها و نحوۀ بکارگیری از این فناوریها بیشتر از حد متوسط بوده است. همچنین، تفاوت معناداری (05/0p ≤) در میزان توانمندی دانشجویان از فناوریها در رشته های مختلف تحصیلی، جنسیت و مقاطع تحصیلی مشاهده شد.
The main purpose of the present study was to investigate the students’ rate of ICT usage and factors influencing it based on demographics information. The research population included students from faculties of science, engineering and Humanities. 400 students were selected by using stratified proportional sampling methods. The study was a descriptive one. For collecting data a researcher-made questionnaire was used. The face validity and the content validity of the instruments were well established at the experts’ discretion. To examine their reliability, the Cronbach Alpha was used; the resulting coefficients were quite satisfactory (0.89). The data analysis included the application of the Analysis of Variance (ANOVA), independent t-test and dependent t-test. The research findings revealed that the students’ self efficacy in using ICT was more than average. Factor influencing using of ICT were included access to computers, perceived need for using computers and students’ self efficacy. There were differences among students regarding demographic information such as gender, level of education and academic background.