ریشه های توسعه نیافتگی در نظام آموزش و پرورش استان و ارائه مدلی جهت توسعه آن
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان
کلید واژه: توسعه, کیفیت, شاخص, توسعه نیافتگی,
چکیده مقاله :
روند جهانی شدن چالش های جدیدی را برای نظام آموزش و پرورش پدید آورده است که تغیر کارکرد آموزش و پرورش را طلب می کند مطالعات و بررسی ها نشان می دهد همگام با تغییرات شگرفت اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژی، بویژه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و جهانی شدن آموزش و پرورش، نظام آموزش و پرورش کشور توسعه را نشان داده و به عنوان راهنمایی برای اقدام قرار گیرد. از این رو، هدف تحقیق حاضر تعیین ریشه های توسعه نیافتگی نظام آموزش کشور و ارائه چنان چارچوب و مدلی است که در صورت اقدام به آن بتواند آموزش و پرورش کشور را در مسیری که لازمه توسعه است قرار دهد. برای این منظور بر اساس مبانی نظری و مطالعات مقایسه ای و بررسی های انجام شده شاخص های اصلی توسعه نیافتگی نظام آموزش و پرورش در هفت مؤلفه شامل توسعه برنامه ریزی و سیاستگذاری، توسعه جهانی، توسعه اقتصادی، کیفی، فرهنگی، اجتماعی و توسعه سیاسی شناسایی گردید. برای آزمون مؤلفه ها و پاسخگویی به سئوالات تحقیق، پرسشنامه ای حاوی 144 سؤال تهیه و پس از اطمینان از روایی و اعتبار آن برای اعضای نمونه شامل رؤسای آموزش و پرورش و رؤسای دانشگاه های آزاد و معاونان آنها (386 نفر) در کشور فرستاده شد و اطلاعات لازم از پرسشنامه عودت داده شده جمعآوری گردید. این داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی چون تحلیل واریانس ،ANOVA و آزمون F و تحلیل عامل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد برنامه ریزی و سیاست گذاری در ارزشهای علمی، پژوهشی، تکنولوژی، آموزش و پرورش، گسترش ارتباطات جهانی و پذیرا بودن نوآوریها، سرمایه گذاری در ارزشهای علمی، پژوهشی ،تکنولوژی، آموزش و بهداشت و توجه به کیفیت آموزش، تمرکززدایی از نظام آموزش و پرورش و تولید فرهنگ و ارزشها متناسب با نیاز توسعه می باشد.
Globalization trend has created new challenges for general education system which demands a change in general education system performance. Studies and researches show that along with considerable social,economical, technological changes,specially information and communication technology and globalization of the general education system,the country's education system should follow progress and improvement,so that it may be taken as a guideline for future goals.Regarding this, the main purpose of this research is to identify the country's general education system underdevelopment roots and present a proper model and framework by which the general education system goes along with the necessary progressive trend.Regarding the theoratical aspects and comparative studies as well as the researches done,the main factors of underdevelopment in general education system is recognized in seven concepts of planning , policy- making, global, economical,qualitative,cultural,social and political development. To test the concepts and answer the questions, a 144 question questionaire was prepared and after making sure of their validity and reliability,it was sent to the sample members of the country including the bosses of general education offices and the heads of universities as well as their assistants (386 in number). The necessary information was collected from these questionaires.These data were analyzed by descriptive and deductive statistical methods such the analysis of ANOVA, F test and factor analysis. The results showed that planning and policy-making in scientific,research,technological and educational values,and Worldwide communication development ,innovation receiving,investment in scientific,research,technological,educational and health values as well as educational consideration,educational decenteralization and the production of culture and values are all in accordance with developmental needs.