بررسی تأثیر آموزش راهبردهای ان.ال.پی بر میزان سلامت روان و مسئولیت پذیری دانش آموزان شهر بجنورد
محورهای موضوعی : علوم تربیتیابوطالب سعادتی شامیر 1 , زینب زحمتکش 2
1 - - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران.
2 - - دبیر دبیرستان سمیه
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پــژوهش حاضــر بــا هــدف بررســی تــأثیر آمــوزش راهبردهــای ان ال پــی(برنامهریزی عصب ی-کلامی) بـر سـلامت روان و مـسئولیتپـذ یری دانـ شآمـوزان شـهربجنورد انجام شده است. 40 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و مرحلهای ،از بینجامعه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه (سوم دبیرستا ن) به عنوان نمونه تحقیق انتخـابشدند. با توجه به ماهیت تحقیق ،روش تحقیق آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت و طـرحپژوهش حاضر طرح نیمه تجربی (طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنتـرل) اسـت کـهبرای بررسی تأثیر ا ن. ال .پی، بر متغیرهای تحقیق استفاده شده است. پرسشنامه سلامتروان (GHQ)، کلــدبرگ (1977)، جهــت ســنجش میــزان ســلامت روان و پرســشنامهمسئولیتپذیری (CPI-R) نیز جهت اندازهگیری میزان مسئولی تپذیری دانـشآمـوزان بـهکار رفته است.در این تحقیق ابتدا آزمودنیها به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شـدن د. قبـلاز اجرای متغیر مستقل یک پیشآزمون بر روی هـر دو گـروه در زمینـه سـلامت روان ومسئولیتپذیری انجام شد که نتیجه پیشآزمون تفاوت معناداری را بـین دو گـروه نـشاننداد. پس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 18 جلسه هر جلـسه09 دقیقـ ه بـه مـدت6 هفته تحت تأثیر متغیر مستقل قرار گرفتند: سپس از هر دو گروه یک پ سآزمـون بـه عمـلآمد. نتایج پسآزمون مبین تفاوت معنادار بین گروه آزمایش و کنترل بود و نشانده تـاثیرآموزش راهبردهای ان. ال .پی بر سلامت روان و مسئولیتپذیری.جهت بررسی پایائی نتایج 40 روز بعد از پس آزمون اول، پس آزمون دوم اجـراشد که نتایج پس آزمون اول تکرار شد و این نشاندهنده پایـائی تـاثیر راهبردهـای ان الپی در طول زمان است.
The Present research is done in order to study the effects of teaching N.L.P Strategies (neural-verbal programming) on mental health and liabilities. Thirty students from Bojnourd high schools were selected as the statistical population through the classificational random sampling method. The statistical population included so students who were selected from Bojnourd high schools through the classify calioved random sampling method. Regarding the nature of the research experimental research method was chosen. The present article is a semi- experiment one (pre and Post test plan with control group) which is used for studying the effect of N.L.P on research variables. Psychological health questionary (cold burg 1977) was used to test the level of psychological health. And liblity questionary was used to test the students’liblity level. In this research Participants were divided into two test and control groups. Before performing idefendent variable, a pre-test was taken on psychological health, but no meaninig ful difference was observed btween the by independent variable for 18 sessions of go inutes for 6 weeks. Then, each group wet under a post- test. The results showed a meaning ful difference between the two groups and also revealed the effects of N.L.P strategy teachings on psychological health and liablity.