رابطه شادکامی و عزت نفس با رشد اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفاطمه سلیمانی نقندر 1 , ابوطالب سعادتی شامیر 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی
2 - دکتری روان شناسی تربیتی
کلید واژه: شادکامی, عزت نفس و رشد اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شادکامی و عزت نفس با رشد اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی مدارس دولتی شهر مشهد در سال تحصیلی 93-92 بود. از جامعه آماری مذکور نمونه ای شامل400 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (کوپراسمیت ،1967)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI)و پرسشنامه مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992) استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی شادکامی و عزت نفس با رشد اجتماعی مثبت و معنادار بود. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هر پنج متغیر پیش بین (عزت نفس اجتماعی، عزت نفس، شادکامی، عزت نفس کلی و عزت نفس خانوادگی) در دانش آموزان ابتدایی مجموع قادرند در حدود (25/0= R2) از واریانس رشد اجتماعی را تبیین کنند. افراد شادکام و دارای عزت نفس بالا، دارای مهارت های اجتماعی بالایی مانند مهارت های احساسی و ادراکی، مهارت های جایگزین برای پرخاشگری، مهارت های مربوط به مواجهه با فشار و مهارت های برنامه ریزی هستند از این رو این افراد از رشد اجتماعی بالایی نیز برخوردارند.
The present study aims to examine the relationship between happiness, self-esteem with social development in elementary schools students of Mashhad in the academic year of 92-93 . In doing so, 400 participants from elementary schools were selected using random sampling. The sample responded to the oxford happiness scale and cooper smith(1987) and Vinland social development scale(1988). Data analysis involved both descriptive and inferential statistics including mean, standard deviation, Pearson's correlation coefficient and regression analysis. Social development showed significant correlation with happiness and self-esteem. Results of multi regression analysis also revealed that overall, happiness and self-esteem can predict 0/47 changes of Social development in elementary school students