بررسی تأثیر گذراندن درس برنامه ریزی تحصیلی شغلی بر خودشناسی، شناخت رشته های تحصیلی و مشاغل و مهارتهای برنامه ریزی و تصمیم گیری دانش آموزان سال دوم دوره متوسطه
محورهای موضوعی : علوم تربیتیدکترمحسن طالب زاده 1 , دکتر محبوبه عارفی 2 , علی عدالت جو 3
1 - عضو هیأت علمی و استادیار دانشگاه شهید بهشتی تهران
2 - عضو هیأت علمی و استادیار دانشگاه شهید بهشتی تهران
3 - کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش در صدد آن است تا به بررسی نظرات دانشآموزان سال دوم دوره متوسطه دولتی را درباره تأثیر گذراندن درس برنامهریزی تحصیلی و شغلی بر خودشناسی، شناخت رشتههای تحصیلی و مشاغل و مهارتهای برنامهریزی و تصمیم گیری آنان در سال تحصیلی 48-1383 در شهر بجنورد بپردازد. در این پژوهش روشهای آماری ،از نوع توصیفی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 2089 نفر ،تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان ،350 نفر، بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شده اند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است که حاوی 31 سؤال بسته پاسخ چند گزینهای بر مبنای درجه لیکرت میباشد. ضریب آلفای کرونباخ اعتبار پرسشنامه 92% به دست آمد. نتایج پژوهش به شرح زیر م یباشد: 1- از دیدگاه دانشآموزان سال دوم متوسطه گذراندن درس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی برخودشناسی تأثیر مثبت دارد. (05/ 0< p). 2- بین نظرات دانش آموزان از لحاظ جنسیت نسبت به تأثیر گذراندن درس برنامهریزی تحصیلی- شغلی بر خودشناسی، تفاوت میانگینها معنی داری می باشد (05/ 0< p). 3- بین نظرات دانش آموزان از لحاظ سه شاخه تحصیلی، نسبت به تأثیر گذراندن درس برنامه ریزیتحصیلی- شغلی بر خودشناسی تفاوت معنیداری وجود دارد. (05/ 0< p). 4- از دیدگاه دانش آموزان سال دوم متوسطه گذراندن درس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی بر شناخت رشته های تحصیلی تأثیر مثبت دارد. (05/ 0< p ). 5- بین نظرات دانش آموزان از لحاظ جنسیت نسبت به تأثیر گذراندن درس برنامه ریزی تحصیلی-شغلی بر شناخت بیشتر رشته های تحصیلی، تفاوت میانگینها معنی دار می باشد (05/ 0< p ). 6- بین نظرات دانش آموزان از لحاظ سه شاخه تحصیلی، نسبت به تأثیر گذران درس برنامهریزی تحصیلی شغلی بر شناخت رشته های تحصیلی تفاوت معنیداری دارد ( 05/ 0< p). 7- از دیدگاه دانشآموزان سال دوم متوسطه گذراندن درس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی بر شناخت بیشتر مشاغل تأثیر مثبت دارد. (05/ 0< p). 8- بین نظرات دانشآموزان از لحاظ جنسیت نسبت به تأثیر گذراندن درس برنامهریزی تحصیلی و شغلی بر شناخت بیشتر مشاغل، تفاوت میانگینها معنیدار نمیباشد. (05/ 0< p ). 9- بین نظرات دانش آموزان از لحاظ سه شاخه تحصیلی، نسبت به تأثیر گذراندن درس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی بر شناخت مشاغل تفاوت معنیداری وجود ندارد. (05/ 0< p) 10- از دیدگاه دانش آموزان سال دوم متوسطه گذراندن درس برنامهریزی تحصیلی-شغلی بر مهارتهای برنامهریزی و تصمیمگیری تأثیر مثبت دارد. (05/ 0< p). 11- بین نظرات دانش آموزان از لحاظ جنسیت نسبت به تأثیر گذراندن درس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی بر مهارتهای برنامه ریزی و تصمیم گیری تفاوت میانگینها معنیدار میباشد. (05/ 0< p). 12- بین نظرات دانشآموزان از لحاظ سه شاخه تحصیلی، نسبت به تأثیر گذراندن درس برنامه ریزی تحصیلی- شغلی بر مهارتهای برنامه ریزی و تصمیم گیری تفاوت معنی داری وجود ندارد. (05/ 0< p).
This research tries to study bojnourd governmental high school second grade students views on effectiveness of passing the job and education programming course on their self-recognition on getting familiarity with fields of study jobs programming and decision making in 1383-84. The statistical methods here are descriptive-measuring ones. The statistical population includes 2089 people, the number of samples are 350 people on the basis of, morgan chart, and relative classificafion random method. The information collecting means showed that the questionary sample included 31 cloze tests multiple choice answer sheet on the basis of likret grade. Alpha coefficient koenbakh questionary vaidity was 92%. The results are as follows: 1) From the view point of the high school gradients, passing the job and education programming course has a positive effect on selfrecognition , (p<0/05). 2) There is a meaningful difference between the boy and girl students’ views. 3) There is also a meaningful difference about there educational branch among boy and girl students. (p<0/05). 4) Form the view point of the high school second grade students passing the mentioned courses has a positive impact on recognition of educational courses. (p<0/05). 5) There is a meangful difference about the averages from the view points of the boy and girl students about the mentioned topic. (p<0/05). 6) There is a meaningful difference between boy and girl student’s view points about recognition of the educational courses. (p<0/05). 7) Form the view point of the high school second grade students passing the job and education programming course has positive effects on better recognition of the jobs. 8) between the view points of the boy and girl students about the effects of passing the job and education programming course on better recognition of the jobs, average difference there is meaningful difference. 9) between the view points of students in there educational branches there is no difference regarding the effect of passing the job and education programming course on recognition of the jobs. (p<0/05). 10) Form the view point of the high school second grade students passing the job and education programming course has a positive effects on programming and decision making skills. 11) Between the boy and girl student’s points of view there is meaningful difference about the averages gotten about the effects of the job and educational programming course on programming and decision making skills. (p<0/05). 12) Regarding the three educational branches, student’s points of view about the effects of job and educational programming on programming and decision making differentiate. (p<0/05).