فرآیند تولید محتوای الکترونیکی بر اساس مدل p3 و نقش ابزارهای تألیف محتوای الکترونیکی در برنامه درسی آموزش عالی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمریم صفرزاده 1 , اسماعیل سعدی پور 2 , شهرام ملانیا جلودار 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
3 - استادیار دانشگاه پیام نور ساری، ساری
کلید واژه: آموزش الکترونیکی, محتوای الکترونیکی, فرایند تولید محتوای الکترونیکی, ابزارهای تألیف,
چکیده مقاله :
درجهان پیشرفته و به سرعت متغیر امروز ترکیب فنآوری های الکترونیکی در فرایند آموزش و یادگیری و محتوای برنامه درسی آموزش عالی، امری اجتناب ناپذیر است. مطالعه حاضر با بررسی پژوهشها و منابع مکتوب و غیر مکتوب داخلی و خارجی، با هدف معرفی محتوای الکترونیکی و ثأثیر آن در یادگیری پویا، ضمن ارائه مدل ها و رویکرد های نوین در تولید محتوای الکترونیکی از قبیل ADDIE,SCORM, P3 ، به طرح چند پرسش در زمینه فرایند تولید محتوای الکترونیکی بر اساس مدلP3 و ابزار های تألیف آن می پردازد. نتایج حاصل در عین این که اثر بخشی محتوای الکترونیکی را در افزایش یادگیری خاطر نشان می کند، به محدودیت عمده آن در پر هزینه بودن فرایند تولید محتوا اشاره مینماید. بر این اساس، نکاتی در مورد تولید محتوای الکترونیکی در حوزه برنامه درسی آموزش عالی پیشنهاد شده است.
Today the world is changing rapidly advanced electronic technology in teaching and learning process and content of the curriculum of higher education is inevitable . This study reviewed research and written and unwritten internal and external sources , with the aim of introducing electronic content and the learning Sasyr dynamic model of and innovative approach to the production of electronic content such as ADDIE, SCORM, P3, several questions in the design of electronic content production process based on P3 and its authoring tools, deals. Accordingly, the Notes on the production of electronic content in the curriculum of higher education is proposed