تأثیر روشهای ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه ها بر توانمندی های آموزشی و پژوهشی از نقطه نظر دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفرزانه واصفیان 1 , فرهاد حمزه پور 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان
2 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
کلید واژه: آموزش, دانشجو, پژوهش, روشهای ارزشیابی برنامه درسی,
چکیده مقاله :
هدف کلی این پژوهش ارزیابی روشهای ارزشیابی برنامه درسی دانشگاهها بر توانمندیهای آموزشی و پژوهشی از نظر دانشجویان دانشگاههای اصفهان (اصفهان، صنعتی، هنر و آزاد اسلامی) میباشد. پژوهش کاربردی بوده و از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که ضریب پایایی آن 98/0 برآورد شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات پنج نفر از متخصصین دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت. نمونه آماری مشتمل بر 365 نفر از دانشجویان دانشگاههای اصفهان، صنعتی، هنر و آزاد اسلامی در چهار گروه تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه، فنی – مهندسی و هنر، در سال تحصیلی 1387 بود که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرمافزار SPSS16 انجام پذیرفت. نتایج نشان داد از نظر دانشجویان روشهای ارزشیابی برنامه درسی دانشگاهها (امتحانات پایان ترم، امتحانات پایان ترم و میان ترم، امتحانات پایان ترم- میان ترم) پایینتر از سطح متوسط بوده است (001/0p≤). همچنین نتایج حاصل از مقایسه نظرات پاسخگویان بر حسب جنسیت، گروه تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و مقطع تحصیلی نشان داد بین نظرات دانشجویان با توجه به گروه، سال و دانشگاه محل تحصیل تفاوت معنادار وجود دارد.
The paper intends to investigate the effect of evaluation methods in curriculum on educational and research potentials from students’ perspective. The research is of practical nature, using descriptive and survey methods. Data gathering instrument was a researcher-made questionnaire with the reliability of 0.98. The questionnaire was validated based on five university experts’ opinions. The population included 365 students studying at universities located in Esfahan, Including Esfahan University, Technical University, Arts University and Islamic Azad University, Esfahan Branch. The students’ fields of study belonged to humanities, basic sciences, arts and engineering. Using stratified random sampling, a sample was chosen. Data gathered were analyzed descriptively and inferentially, using SPSS 16. Results showed that students regarded evaluation program(mid-term and final examinations) less than average. There were also significant differences in terms of gender, field of study, their affiliated university, and the level of their study.