بررسی تاثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد یادگیری خودراهبر دانشجویان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیاعظم راستگو 1 , عزت الله نادری 2 , علی شریعتمداری 3 , مریم سیف نراقی 4
1 - دانشجوی دکتری رشته برنامهریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، (نویسنده مسئول)
2 - استاد دانشگاه تربیت معلم تهران
3 - استاد دانشگاه تربیت معلم تهران
4 - استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
کلید واژه: سواد اطلاعاتی اینترنت, یادگیری خود راهبر,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارت یادگیری خودراهبر دانشجویان بود. در این پژوهش روش تحقیق از نوع شبه تجربی بود. جامعه آماری تحقیق دویست و سی نفر از دانشجویان کارشناسی رشته علوم تجربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 89-88 بودند. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده و تعداد افراد نمونه نیز پنجاه نفر بودند که بیست و دو نفر در گروه آزمایش و بیست و هشت نفر در گروه کنترل قرار داشتند. در این پژوهش جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد یادگیری خود راهبر گاگلیل مینو (1978) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از نرمافزارSPSS 16 و آزمون تی گروههای مستقل استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر مؤلفههای یادگیری خود راهبر (انگیزهیادگیری، درک خود به عنوان یادگیرنده مستقل و کارآمد، ریسک پذیری و تحمل پیچیدگی در یادگیری، خلاقیت و خود راهبری به طور کلی) تفاوت معنیداری وجود دارد و گروه آزمایش عملکرد بهتری از نظر مؤلفههای یادگیری خود راهبر نشان دادند. اما بین گروه آزمایش و کنترل از نظر چند مؤلفه یادگیری خودراهبر (توجه به یادگیری به عنوان فرآیند مادامالعمر، ابتکار در یادگیری، خود – فهمی و پذیرش مسئولیت یادگیری خود) تفاوت معنیداری مشاهده نشد. از نتایج این تحقیق میتوان برای بهبود یادگیری خود راهبر دانشجویان استفاده نمود.
The purpose of this study is to investigate the impact of Internet information literacy training on university student’s problem solving skills. The research method was quasi-experimental. Research population was 230 undergraduate students of Islamic Azad University, Ardabil Branch in 88-89 academic year. Sampling method was simple random sampling and the sample was 50 students. There were 22 students in experimental group and 28 students in control group. The data in this study were collected by standardized Guglielmino self-directed learning questionnaire (1978). Data were analyzed by SPSS 16 software and independent-group t-test. The study showed that there was a significant difference between experimental and control groups in terms of self-directed learning components (love of learning, self-concept as an effective and independent learner, tolerance of risk and ambiguity and complexity in learning, creativity and self directed learning skill totally). But this study also showed that there was not a significant difference between experimental and control groups in terms of self-directed learning components (view of learning as a lifelong, beneficial process, initiative in learning, self understanding and acceptance of responsibility for one’s own learning). The results have implications in improving student’s self directed learning skills.