فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ (SQ-SF): بررسی ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر سال تحصیلی 86- 1385
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور بررسی ساختار عاملی فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ (SQ-SF) و دستیابی به ابزاری دقیقتر برای سنجش طرحوارههای ناسازگار اولیه در نمونه جمعیت ایرانی اجرا گردید. بدین منظور تحقیق حاضر تلاش نمود تا با بکارگیری روش تحلیل عاملی اکتشافی ساختار پرسشنامه را در جمعیت ایرانی بررسی نمایدو به مقایسه ساختار عاملی پرسشنامه در نمونه جمعیت ایرانی و نمونه جمعیت خارجی، همچنین مقایسه انواع طرحوارهها بین دانشجویان دختر و پسر بپردازد. نمونه تحقیق را 593 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر (44/37 درصد زن و 56/62 درصد مرد) تشکیل میدادند که به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از جامعه مورد نظر انتخاب شدند. این پژوهش در ادامه پژوهش قبلی و در سطحی وسیعتر (استفاده از 5 پرسشنامه به جای یک پرسشنامه به منظور بررسی روایی واگرا و همگرای پرسشنامه طرحوارهها و انتخاب یک نمونه دانشجویی بزرگتر و منسجمتر صورت گرفت. 5 پرسشنامه نام برده به طور همزمان با پرسشنامه اصلی اجرا، نتایج جمع آوری و به وسیله نرم افزار SPSS (تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل رگرسیون چند متغیری) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این مطالعه ضمن ارایه نرم ایرانی پرسشنامه (SQ-SF) نشان داد که پرسشنامه طرحوارهها در نمونه جمعیت ایرانی به جای 15 عامل ، 11 عامل را در بر میگیرد که به ترتیب زیر نامگذاری شد: 1-نقص، ناکامی، وابستگی، اطاعت 2-محرومیت هیجانی 3-بیگانگی اجتماعی 4-بازداری هیجانی 5-بیاعتمادی، آسیبپذیری 6-از خود گذشتگی 7-رها شدگی 8-خود تحول نیافته 9-استحقاق 10-معیارهای سرسختانه 11-خود انظباطی ناکافی همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در نوع طرحوارهها تفاوت وجود دارد. دانشجویان دختر در تمامی طرحوارههای ذکر شده نمرات پایینتری را نسبت به دانشجویان پسر کسب کردند.
The present research has conducted for investigating the factor structure of the young schema questionnaire – short form and for accessing to a more accurate instrument for assessment of the early maladaptive schema in Iranian population sample. Thus the present research has tried to study the structure in Iranian population sample with foreign population sample and different kind of schema among female and male students using exploratory factor analysis. This research sample consisted of 593 students from Islamic Azad university, Kashmar Branch (37.44 percent were woman and 62.56 percent were men) , who were selected by means of multi – stage cluster sampling from the population. This research was preceded by earlier research and is in a wider scale (use of 5 questionnaires) for studying the legitimacy of divergent and convergent schema questionnaire and selection of a bigger and more cohesive student sample. This 5 questionnaires were conducted simultaneously with the main questionnaire. Their results were collected and were analyzed by means of SPSS software (exploratory factor analysis and multivariate regression analysis). This study offered an Iranian norm schema questionnaire – short form , showing that schema questionnaire in Iranian population sample covered 15 factors rather than 11 factors: 1-dafect /frustration/ dependency/obedience 2- emotional deprivation 3-social alienation 4-emotional inhibition, 5-distrust/vulnerability 6- unselfishness (dedication), 7-abandonment, 8-not self – changed 9-qualification (merit) 10- unyielding standards 11-in sufficient self – disciplinary.