بررسی رابطه بین سبکهای یادگیری (حسی-شهودی ، دیداری-کلامی) با اضطراب رایانه دانشجویان کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیطالب زندی 1 , دکتر داریوش نوروزی 2
1 - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی
2 - عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: سبک یادگیری – تفاوتهای فردی- رایانه – اضطراب رایانه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های یاد گیری(حسی- شهودی و دیداری – کلامی) با اضطراب رایانه ای در دانشجویان کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی ،انجام شد.به همین منظور نمونه ای با حجم 310 نفر دانشجو به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش شامل پرسشنامه سبک های یادگیری فلدر – سلمن و پرسشنامه اضطراب رایانه ای هنسن و همکاران بودند. داده های این پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی ( میانگین، فراوانی ،انحراف استاندارد، آزمون t تست مستقل، ضریب همبستگی دو رشته ای نقطه ای و خی دو )تحلیل شد و این نتایج بدست آمد :1. بین سبک یادگیری حسی – شهودی با اضطراب رایانه ای دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد، طوری که دانشجویان دارای سبک شهودی اضطراب رایانه ای بیشتری نسبت به دانشجویان دارای سبک حسی دارند.2. بین سبک یادگیری دیداری – کلامی با اضطراب رایانه ای دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد، طوری که دانشجویان دارای سبک یادگیری کلامی، اضطراب رایانه ای بیشتری نسبت به دانشجویان دارای سبک دیداری دارند.3. بین جنسیت و اضطراب رایانه ای رابطه معنی داری وجود ندارد.
The purpose of this study is to investigate the relationship between (intuitive - intuitive and visual - verbal) learning styles with computer anxiety in undergraduate students Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University. The statistical society of this study was all of the Undergraduate students of Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University. For sampling in this study, multi-stage cluster sampling was used. Sample size in this study was 310 student. Measurement tools in this research include learning styles questionnaire Felder -Silverman and computer anxiety was Hansen and colleagues. This research data using descriptive and inferential statistics were analyzed. The results indicated that there exists a relationship between students computer anxiety and learning styles. There also exists a relationship between sensory learning styles - intuitive and computer anxiety. Students with verbal learning style,have a higher computer anxiety than students with visual style. There is a relationship between gender and computer anxiety.