مسجد سازی در اندلس
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - دانشیار گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
کلید واژه: قرطبه, مسجد امویان اندلس, مدینه الزهراء, ژیرالدا,
چکیده مقاله :
پس از براندازی بنی امیه به دست عباسیان، تنها فردی که با فرار خود بـه شـمال آفریقـا جـانسالم به در برد، عبدالرحمن بن هشام بود که از آنجا به اندلس رفت و در آنجا دولت امویان انـدلس راتشکیل داد . امویان اندلس، قرطبه را پایتخت حکمرانی خود قرار دادند و با ساخت پل هـا و کـاخ هـا ومساجد بر وسعت آن افزودند و از آن پس به برتری فرهنگی و علمـی شـهرت یافـت. قرطبـه بـر اثـرحمله ها و نابسامانی ها به تدریج از قدرت افتاد و به صورت یک شهر معمـولی در آمـد و اشـبیلیه بـهوسیله ی بنی عباد، آباد شد و رونق گرفت. یکی از آثاری که از آن دوره در قرطبه باقی مانده، مسجد قرطبه می باشد کـه بـه گـستردگی واستحکام بنا و خوش ترکیبی شهرت داشت. این مسجد با همه ی تغییراتی که مسیحیان به قصد از بـینبردن هویت و روحانیت اسلامی بر آن وارد ساختند، همچنان در و دیوار، مناره و محـراب آن معـرّ ف هویت واقعی آن است. جامع عمربن عربس در اشبیلیه یکـی دیگـر از مـساجدی اسـت کـه در دورانامویان اندلس بنا گردیده که در سال 1246 میلادی به دنبال سقوط اشبیلیه بـه دسـت فرنانـدوی سـومتبدیل به کلیسای سان سالوادر گردید. مسجد باب المدوم در طلیطله با وجود کوچکی از معتبرترین مساجد انـدلس پـس از مـسجدقرطبه محسوب می شود. این مسجد همانند کنیسه های بیزانـسی، مربـع شـکل و بـه روش مخـصوصطلیطله ساخته شده است. پس از باز پس گیری طلیطله این مسجد نیز بـه کنیـسه تبـدیل شـد. مـسجدمدینه الزهرا، مسجد دیگری است که الناصر برای شهرش مدینه الزهراء ساخت. دارای پنج تـالار بـودکه تالار میانی وسیع ترین آنها بود، ارتفاع مناره اش، چهـل متـر و شـبیه منـاره ی امیـر هـشام در جـامعقرطبه است . پس از روی کار آمدن مرابطین و موحدین، روش مسجدسازی به روش عربی که پیش تـردر قیروان و قرطبه، معمول بود، استمرار یافت.
After omavids dynasty was overthrown by abbasids abdulrahman abne hasham was the last person who stayed alive because of escaping toward North Africa and then he laid the foundation of Andulosia omavids government after gehing to Andulosia. They appointed Cordoba as their capital and then by making bridges. Castles and mosques, they caused an credible expansion in this city and as result of fact they got to a cultural and scientific superiority, but gradually it lost its status qu in result of chaos, disorganization, and assaults, and turned into an unsuccessful city, so then Eshbilieh city was flourished by omavids dynasty and made progress. The most famous monuments of that era are as follow: great and magnificent masque of gharabteh, Omar ibne adis jameh mosque in shabilieh, bobal mamdom mosque in Taliteleh, Medina al zahra masque, that all are presented in the current articles. After that Almarabeteen and Almovahaedeen seized the power, the mosque method was carrying on as Arabian style that it was done in ghirvan and gharabteh.