رابطه چابکی در تدریس با عدالت، اعتماد و تعهد آموزشی با واسطه گری باور به کارآمدی تدریس معلم (مطالعه موردی؛ دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان)
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
کلید واژه: عدالت آموزشی, اعتماد آموزشی, باور به کارآمدی تدریس معلم, چابکی در تدریس, تعهد آموزشی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر، رابطه چابکی در تدریس با عدالت، اعتماد و تعهد آموزشی با واسطه گری باور به کارآمدی تدریس معلم بوده است.روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد50707 نفر بوده است. شیوه نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای بوده که بر اساس فرمول حجم نمونه مورگان-کرجسی تعداد 382 نفر بطور تصادفی برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق بر 5 دسته پرسشنامه بوده که عبارتند از: 1.پرسشنامه باور به کارآمدی تدریس معلم 2. پرسشنامه چابکی در تدریس 3. پرسشنامه عدالت آموزشی 4. پرسشنامه اعتماد آموزشی و 5. پرسشنامه تعهد آموزشی. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین) و آمار استنباطی(آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه گام به گام و مدل معادله ساختاری) استفاده شد. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد، بین چابکی در تدریس با عدالت، اعتماد و تعهد آموزشی ادراک شده در سطح 05/0>P رابطه معناداری وجود دارد. باور به کارآمدی تدریس معلم، رابطه بین چابکی در تدریس با عدالت، اعتماد و تعهد آموزشی ادرک شده را درسطح 05/0>P واسطه گری می کند. مدل تجربی تحقیق، برازش نسبتاً مناسب داشته است.
The aim of the present study was to investigate the relationship between teaching agility and justice, trust and educational commitment through the mediation of belief in the effectiveness of teacher teaching. The research method was descriptive-correlational. The statistical population included all high school students in the city of Isfahan in the academic year of 1399-99 in the number of 50707 people. The sampling method was a multi-stage cluster in which 382 people were randomly selected for research based on Morgan-Krejcie sample size formula. The research tool was based on 5 categories of questionnaires, which are: 1. Questionnaire of belief in teacher teaching efficiency 2. Questionnaire of agility in teaching 3. Questionnaire of educational justice 4. Questionnaire of educational trust and 5. Questionnaire of educational commitment. Descriptive statistics (frequency, percentage, mean) and inferential statistics (Pearson correlation tests, stepwise multiple regression and structural equation model) were used to analyze the data. In general, the results showed that there is a significant relationship between teaching agility with justice, trust and perceived educational commitment at the level of P <0.05. Belief in teacher teaching efficiency mediates the relationship between teaching agility and perceived justice, trust, and perceived educational commitment at the P <0.05 level. The experimental model of the research had a relatively good fit.
_||_