بررسی تطبیقی آموزش دوزبانهها در نظامهای آموزشی (موردمطالعه: ایران، امریکا و استرالیا)
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: آموزش, چندزبانهها, دوزبانهها, مطالعه تطبیقی.,
چکیده مقاله :
زبان یکی از موضوعات مهم فرهنگی است که در فرهنگهای مختلف دیدگاههای مختلفی نسبت به آن وجود دارد. بررسی شباهتها و تفاوتهای بین فرهنگی میتواند به شناخت بهتر فرهنگها کمک کند. نهادهای آموزشی در جوامع نیز بهعنوان ارکان تأثیرگذار در فرهنگ، بهطور مستقیم یا غیرمستقیم از این مسئله تأثیر میپذیرند. هدف مقاله حاضر شناسایی و مقایسه شباهتها و تفاوتهای آموزش دوزبانه در کشور ایران با کشورهای امریکا و استرالیا بود. این پژوهش از نوع مطالعه اسنادی با رویکرد تحلیلی- تطبیقی مبتنی بر تجزیهوتحلیل مقایسهای بر اساس روش بردی بوده است. دادههای پژوهش از طریق پایگاههای اطلاعرسانی رسمی، اسناد و مدارک کتابخانهای، گزارشهای تحقیقی و جستوجو در وبسایتهای وزارت آموزشوپرورش کشورهای موردمطالعه جمعآوریشده است. جامعه پژوهش فعالیتهای آموزش دوزبانه در کشورهای منتخب بوده است. در این مطالعه کشورهای بهصورت هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که آموزش دوزبانه بهصورت کموبیش در هر سه کشور وجود دارد ولی کشور امریکا زودتر از استرالیا و ایران به آموزش دوزبانهها بهصورت رسمی پرداخته است. یافتهها همچنین نشان داد همه کشورهای موردمطالعه برنامههای در خصوص آموزش دوزبانه دارند ولی تفاوتی که باهم دارند در این است که بعضی کشورها نظیر امریکا و استرالیا چندین برنامه (انتقالی، غوطهوری و دوسویه) برای آموزش دوزبانهها دارند ولی کشور ایران تنها از غوطهوری ساختارمند استفاده میکند.
Language is one of the important cultural issues that there are different views on it in different cultures. Examining intercultural similarities and differences can help to better understand cultures. Educational institutions in societies, as influential elements in culture, are directly or indirectly affected by this issue. The purpose of this article was to identify and compare the similarities and differences between bilingual education in Iran and the United States and Australia. This research is a documentary study with an analytical-comparative approach based on comparative analysis based on "Berdy" method. Research data has been collected through official databases, library documents, research reports and searches on the websites of the Ministry of Education of the countries under study. The research population has been bilingual education activities in selected countries. In this study, countries were purposefully selected. The findings show that bilingual education is more or less present in all three countries, but the United States has officially started bilingual education earlier than Australia and Iran. The findings also showed that all the countries studied have programs for bilingual education, but the difference between them is that some countries such as the United States and Australia have several programs (transitional, immersion and two-way) for bilingual education, but Iran uses only structured immersion.