ارائهی الگوی شادکامی برای دانشآموزان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش (مورد مطالعه شهر تهران)
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفاطمه اخلاقی راسته کناری 1 , بهارک شیرزاد کبریا 2 , عباس خورشیدی 3 , لطف اله عباسی سروک 4
1 - دانشجوی گروه علوم تربیتی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) bsherzad86@yahoo.com
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی ، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: الگو, بعدخانواده, بعدمدرسه, بعدمحیط,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی شادکامی برای دانش آموزان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران است. پژوهشحاضر از نظر هدف بنیادی، از نظر داده کیفی و از نظر ماهیت ونوع مطالعه نیز داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش حاضر را در بعدکیفی کلیه متخصصان حوزه شادکامی مانند روانشناسان و جامعه شناسان، علوم تربیتی را تشکیل می دهدبراین اساس در بعدکیفی به روش نمونه گیری آگاهانه از نوع هدفمند ، مشارکت کنندگان پژوهش 16نفر خبره این حوزه و ملاک انتخاب خبرگان رسیدن به اشباع نظری می باشد .جمع آوری داده های پژوهش حاضر را در بعد کیفی یک فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته که به روش کدگذاری باز و کدگذاری محوری تدوین شده است. تشکیل فرم مذکور به کمک مصاحبه و فن دلفی از خبرگان از طریق کدگذاری انتخابی نهایی گردید. روش تجزیه و تحلیل دادهها کیفی است و نخستین یافته پژوهش حاضر بیانگر آن ست که الگوی شادکامی برای مدارس ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران کدام است. دومین یافته پژوهش حاضر بیانگر آنست که الگوی مذکور مرکب از چه ابعادی است.این الگومرکب از 3بعد است که به ترتیب اولویت شامل بعد خانواده،بعد مدرسه، بعد محیط است درسومین یافته پژوهش حاضر مؤلفه های سازنده الگوی مذکور 11مورداست که شامل ویژگی های روابط والدین ، تحصیلات ، اقتصاد ، معلم ، مدیر ، همکلاسان ، کارکنان ، فرهنگ حاکم بر جامعه ، امنیت ، قوانین و مقررات و رسانه است چهارمین یافته پژوهش حاضر بیانگر آنست که هر یک از مؤلفه های الگوی مذکور مرکب از چه شاخص هایی است.
The purpose of this study is to provide a model of happiness for primary school students in Tehran. ResearchThe present is fundamental data in terms of fundamental purpose, qualitative data and nature and type of study. The statistical population of the present study in the qualitative dimension of all professionals in the field of happiness such as psychologists and sociologists, is the educational sciences. It is theoretical. Collecting the data of the present study in the qualitative dimension of a semi-structured interview form that has been developed by open coding and axial coding. The mentioned form was finalized with the help of interviews and Delphi technique of experts through selected coding. The method of data analysis is qualitative and the first finding of the present study indicates what is the model of happiness for primary schools in Tehran. The second finding of the present study indicates the dimensions of the model. This model is composed of 3 dimensions, which include the family dimension, school dimension, and environment dimension in order of priority. Parental relationships, education, economics, teacher, principal, classmates, employees, community culture, security, laws and regulations, and the media. The fourth finding of the present study indicates what each of the components of the model is composed of.
_||_