اثر حمایت از خودمختاری بر استرس تحصیلی : نقش واسطه یادگیری خودتنظیمی و هدف گرایی تبحری
محورهای موضوعی : علوم تربیتیکریم سواری 1 , مرضیه محمودی 2 , فاطمه فرزادی 3
1 - دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه پیام نور( نویسنده مسئول) k_sevari@pnu. ac. ir
2 - استادیار دانشگاه پیام نور
3 - دانشجوی دکترای تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز fatemehfarzadi@ymail. com
کلید واژه: یادگیری خودتنظیمی, استرس تحصیلی, حمایت از خودمختاری, هدف گرایی تبحری,
چکیده مقاله :
در تحقیق حاضر، اثر حمایت از خودمختاری بر استرس تحصیلی از طریق یادگیری خودتنظیمی و هدف گرایی تبحری مورد آزمون قرار گرفت. کلیه دانشجویان دختر و پسر رشته های روان شناسی، علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه پیام نور استان خوزستان جامعه آماری را تشکیل داده بودند که از بین آنان 454 نفر (386 دختر و 68 پسر) به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. طرح تحقیق همبستگی است. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های حمایت استادان از خودمختاری بلمونت، اسکینر، ولبورن و کونل (1988)؛ استرس تحصیلی بدوی و جبریل (2015)؛ یادگیری خود تنظیمی ایواموتو، هارگیس، بوردنر و چندلر(2017) و هدف گرایی تبحری میدگلی و اردون (2001) استفاده گردید. داده ها با کمک نرم افزار ایموس تجزیه و تحلیل شدند. پس از اصلاح مدل پیشنهادی و حذف مسیر اثر هدف گرایی تبحری بر استرس تحصیلی، نتایج مربوط به فرضیه های مستقیم نشان می دهد حمایت استادان از خودمختاری بر استرس تحصیلی اثر منفی، و بر یادگیری خودتنظیمی و هدف گرایی تبحری اثر مثبت و یادگیری خودتنظیمی بر استرس تحصیلی اثر منفی دارد. نتایج مربوط به فرضیه های غیرمستقیم نشان داد حمایت استادان از خودمختاری بر استرس تحصیلی از طریق یادگیری خودتنظیمی اثرگذار است.
In the present study, the effect of supporting autonomy on academic stress through self-regulated learning and mastery goal orientation was tested. All male and female students in the fields of psychology, educational sciences and counseling at Payame Noor University of Khuzestan Province formed a statistical population from which 454 people (386 girls and 68 boys) were selected voluntarily. The research design is correlational. To collect data from the Belmont, Skinner, Welborn, and Connell (1988) teachers' support questionnaire; primitive academic stress and Gabriel (2015); self-regulatory learning was used by Iwamoto, Hargis, Bordner, and Chandler (2017) and the masterful goal-orientation of Midgley and Jordan (2001). Data were analyzed using Amos software. After modifying the proposed model and eliminating the effect of masterful goal orientation on academic stress, the results of direct hypotheses show that professors' support for autonomy has a negative effect on academic stress, and a positive effect on self-regulation and masterful goal-orientation and self-regulatory learning on stress. Education has a negative effect. The results of indirect hypotheses showed that teachers' support for autonomy affects academic stress through self-regulated learning.
_||_