پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیثمینه بهادری جهرمی 1 , روحاله چراغپور 2 * , سهیلا پایان 3
1 - استادیار، گروه جامعهشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2 - استادیار، گروه جامعهشناسی، واحد کهنوج، دانشگاه آزاد اسلامی، کهنوج، ایران
3 - استادیار، گروه معارف اسلامی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
کلید واژه: انگیزش پیشرفت, عملکرد تحصیلی, سرزندگی تحصیلی, خوشبینی تحصیلی,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر بندرعباس در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 600 دانشآموز (300 دختر و 300 پسر) بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای عملکرد تحصیلی (صالحی، 1392)، سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسینچاری، 1391)، انگیزش پیشرفت (هرمانز، 1970) و خوشبینی تحصیلی (بیرد و همکاران، 2010) استفاده شد. دادهها در نرمافزار SPSS-19 با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. نتایج تحلیلها نشان داد که سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین، متغیرهای سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی به طور معناداری توانستند 23 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی دانشآموزان را تبیین نمایند (01/0p < ). بنابراین، برای بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان توصیه میگردد که از طریق کارگاههای آموزشی میزان سرزندگی تحصیلی، انگیزش پیشرفت و خوشبینی تحصیلی آنان افزایش یابد.
This study aimed to predicting the academic performance based on academic vitality, achievement motivation and academic optimism in students. Present research was descriptive-analytical from type of correlation. The statistical research population was high school students of BandarAbbas in 2018-19 academic years. Research sample were 600 students (300 girl and 300 boy) who were selected by multistage cluster sampling method. To collect data used from the questionnaires of academic performance (Salehi, 2013), academic vitality (DehghaniZadeh & HoseinChari, 2012), achievement motivation (Hermans, 1970) and academic optimism (Beard & et al, 2010). Data were analyzed in SPSS-19 software by Pearson correlation coefficient and multiple regression with enter model methods. The results of analysis showed that academic vitality, achievement motivation and academic optimism has a positive and significant relationship with academic performance of students. Also, the variables of academic vitality, achievement motivation and academic optimism significantly could explain 23 percent of variance of academic performance of students (p < 0/01). Therefore, in order to improve academic performance of students it is recommended to increase their academic vitality, achievement motivation and academic optimism through workshops.
_||_