بررسی اثربخشی برنامه درسی غیر رسمی (فعالیت های فوق برنامه) بر افزایش مهارت های اجتماعی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران
محورهای موضوعی : علوم تربیتیسید احمد هاشمی 1 , سیده بتول حسینی 2
1 - دانشیارگروه علوم تربیتی، واحدلامرد ،دانشگاه آزاد اسلامی ،لامرد ،ایران
2 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مهارت های اجتماعی, واژه های کلیدی: اثربخشی, برنامه درسی غیر رسمی (فعالیت های فوق برنامه),
چکیده مقاله :
چکیده: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه درسی غیر رسمی (فعالیت های فوق برنامه) بر افزایش مهارت های اجتماعی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران بود. طرح کلی پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون به همراه گروه کنترل بود. روش نمونه گیری نیز به صورت خوشه ای چند مرحله ای بود و تعداد نمونه های انتخاب شده نیز به منظور انجام این پژوهش، 30 نفر بودند. گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون (1983) انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-20 و با آزمون تحلیل کواریانس انجام گردید. تجزیه و تحلیل داده ها پس از اجرای برنامه درسی غیر رسمی (فعالیت های فوق برنامه) نشان داد، تفاوت معناداری بین میانگین نمرات پیش آزمون و پسآزمون گروه آزمایش، پس از کنترل تفاوت های اولیه در پیشآزمون در میزان مهارت های اجتماعی وجود دارد (001/0>P). به عبارت دیگر، ارائه برنامه درسی غیر رسمی یا فعالیت های فوق برنامه بر افزایش مهارت های اجتماعی مناسب دانشجومعلمان تأثیرگذار می باشد. واژه های کلیدی: برنامه درسی غیر رسمی (فعالیت های فوق برنامه)، مهارت های اجتماعی، پرسشنامه مهارت اجتماعی ماتسون، روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای
Abstract: This study has been designed to investigate the effectiveness of non-formal curriculum (extracurricular activities) on social skills of educators (students who work as a teacher after graduating) at Farhangian University- Mazandaran branch. The outline of the study was a quasi-experimental design with pre-post test with a control group. Multi-stage cluster sampling method has been also used and number of samples in the study was 30 people. Data were collected by questionnaire Matson social skills (1983) . The data has been analyzed using statistical software SPSS-20 and analysis of covariance has been performed. Analysis of the data after the implementation of non-formal curriculum (extracurricular activities) showed that after controlling the initial differences in pre-testa there is a significant difference between the average scores of pre and post tests of the test group for the social skills (P<0.001). In other words, the provision of non-formal curriculum or extracurricular activities is effective in increasing appropriate social skills of the students.
_||_