سهم مولفههای کیفیت تجارب یادگیری در پیشبینی کیفیت زندگی کلاسی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیالهه حبیبی رامیانی 1 , یوسف ادیب 2 , رحیم بدری گرگری 3
1 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 - ریاست دانشگاه فرهنگیان
کلید واژه: کلید واژهها: کیفیت زندگی, کیفیت زندگی کلاسی, کیفیت تجارب یادگیری,
چکیده مقاله :
هدف کلی این پژوهش تعیین سهم مولفههای کیفیت تجارب یادگیری (منابع، محتوا، انعطافپذیری، کیفیت روابط معلم- دانشآموز) در پیشبینی کیفیت زندگی کلاسی (رضایت کلی، عاطفه منفی، رضایت از تدریس معلمان، همبستگی اجتماعی، احساس رضایت از فرصتهای فراهم شده در کلاس، احساس رضایت از موفقیت، احساس لذت از ماجراجویی در کلاس) دانشآموزان دوره اول متوسطه بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1395-1394 بودند که بر اساس جدول کوکران و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای با حجم نمونهی 378 دانشآموز، انتخاب گردیدند. به منظور جمعآوری اطلاعات، پرسشنامهی کیفیت تجارب یادگیری نیومن و پرسشنامهی کیفیت زندگی کلاسی آینلی و بورک مورد استفاده قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان) استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین مولفههای کیفیت تجارب یادگیری (منابع، محتوا، انعطاف پذیری، کیفیت روابط معلم- دانش آموز) با کیفیت زندگی کلاسی (رضایت کلی، رضایت از تدریس معلمان، همبستگی اجتماعی، احساس رضایت از فرصتهای فراهم شده در کلاس، احساس رضایت از موفقیت، احساس لذت از ماجراجویی در کلاس) به جز عاطفه منفی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین مولفه محتوا، کیفیت زندگی کلاسی را بهطور مثبت و معنیداری تبیین میکند (01/0 P<).
The aim of this study was to determine contribution of components of the Quality of Learning Experiences (resource, context, Flexibility, Quality of Teacher-Student relationship) in predicting the Quality of School Life (general satisfaction, negative affect, satisfaction from teaching of teachers, social correlation, feel satisfied from the opportunities of provided in the class, feel satisfied from success, feel the enjoying of adventure in class) the first level of high school students. The research method is descriptive correlation. The study population, the first level of high school female students city of Tabriz in the academic year 2015-2016 who were selected through Cochrane table and multi-stage cluster sampling method with 378 students. To collect the data, Neuman's Quality of Learning Experience questionnaire and Ainly and Bourke's Quality of School Life questionnaire were used. For data analysis descriptive and inferential statistic (Pearson correlation coefficient and multiple regression) were used. The results showed that there is positive and significant relationship between Quality of Learning Experience and Quality of School Life except negative affect. Also context component indicate the Quality of School Life positively and significantly P<0/01.
_||_