اثر شرکت در کارگاه قبل از ازدواج آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت زندگی در زوجین دانشجو
محورهای موضوعی : علوم تربیتیجواد رکنی لموکی 1 , رضا پاشا 2 * , فریبا حافظی 3 , جمال شمس 4
1 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، خوزستان، ایران /
دانشجوی دکتری گروه روانشناسی،، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4 - دانشیار گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کلید واژه: کیفیت زندگی, ازدواج, مهارتهای زندگی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین اثر شرکت در کارگاه قبل از ازدواج آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت زندگی در زوجین دانشجو انجام شد. مطالعه حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش زوجین دانشجوی مراجعهکننده به مرکز بهداشتی درمانی احمدی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی تهران در نیمه اول سال 1394 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 زوج (60 نفر) بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه (هر گروه 15 زوج) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 120 دقیقهای (دو جلسه در هفته) در کارگاه قبل از ازدواج آموزش مهارتهای زندگی شرکت و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. دادهها با پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی جمعآوری و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر کیفیت زندگی و مولفههای سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت روابط اجتماعی و سلامت محیطی تفاوت معناداری داشتند (05/0p <). به این معنی که شرکت در کارگاه قبل از ازدواج آموزش مهارتهای زندگی باعث افزایش معنادار کیفیت زندگی و همه مولفههای آن در زوجین دانشجو شد. با توجه به نتایج، به متخصصان، برنامهریزان و مسئولان تدارک زمینه و شرایط برای استفاده از کارگاه قبل از ازدواج آموزش مهارتهای زندگی جهت بهبود کیفیت زندگی در زوجین دانشجو توصیه میگردد.
This research aimed to determine the effect of pre-marriage workshop of life skills training on quality of life in student couples. Present study was quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. Research population was student couples referred to Ahmadi health center affiliated to Shahid Beheshti university of Tehran in the first half of 2015 year. Sample research was consisted of 30 couples (60 persons) who were selected by available sampling method and assigned into two groups (each group 15 couples). The experimental group participated in 10 sessions of 120 minutes (two sessions a week) in the pre-marriage workshop of life skills training and the control group was on the waiting list for training. Data collected with World Health Organization quality of life questionnaire and analyzed by multivariate analysis of covariance method in SPSS-22 software. The findings showed that there was significant difference between the experimental and control groups in terms of quality of life and components of physical health, mental health, social relationship health and environmental health (p < 0/05). This means that participation in pre-marriage workshop of life skills training led to significant increase quality of life and it’s all components in student couples, but had no significant effect on increasing their mental health. According to the results, to experts, planners and officials recommended to prepare the context and condition for using the pre-marriage workshop of life skills training to improve the quality of life in student couples.
_||_