تاثیر برنامه تلفیقی یادگیری اجتماعی – هیجانی بر شایستگی های روانی - اجتماعی دانش آموزان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیغفور احراری 1 , رحیم بدری گرگری 2 , اسکندر فتحی آذر 3 , میرمحمود میرنسب 4
1 - دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه تبریز
2 - عضو هیات علمی دانشگاه تبریز
3 - عضو هیات علمی دانشگاه تبریز
4 - عضو هیات علمی دانشگاه تبریز
کلید واژه: شایستگی های روانی- اجتماعی, برنامه تلفیقی, یادگیری اجتماعی &ndash, هیجانی,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش به منظور بررسی تاثیر برنامه تلفیقی یادگیری اجتماعی – هیجانی بر شایستگی های روانی- اجتماعی دانش آموزان ابتدایی صورت گرفت. که در این مطالعه بر پنج شایستگی پیشنهادی موسسه ی کیسل تمرکز شد. روش: بر همین اساس تعداد 154 دانش آموز از بین دانش آموزان پایه های پنجم و ششم به صورت در دسترس و با در نظر گرفتن رویکرد کل مدرسه، به عنوان گروه های کنترل (62 نفر) و آزمایش (92 نفر) انتخاب شدند. و طی 14 جلسه مهارت های مربوط به شایستگی های روانی – اجتماعی ارائه گردید و برای بررسی نتیجه ی مداخله از پرسشنامه شایستگی های اجتماعی – هیجانی ژو و ای (2012) استفاده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل کواریانس چند متغیره، تفاوت معناداری در مولفه های خودآگاهی و کنترل خود گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به دست آمد، اما در مورد آگاهی اجتماعی، روابط اجتماعی و تصمیم گیری مسئولانه، تفاوت ها معنادار نبودند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، امید می رود که با این برنامه بتوان شایستگی های روانی و اجتماعی دانش آموزان را توجه به مشکلات روانی آنان و نیز با در نظر داشتن رشد همه جانبه و بهزیستی در محیط مدرسه، بهبود بخشید.
Introduction: The aim of this study was to explore the effects of integrative Social and Emotional Learning Program on Students' Psycho-social Competencies. In this study we focused on five accepted competences suggested by CASEL (Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning). Methodology: fifth and sixth grade kids at elementary schools in Saghez has been chosen as control (n=62) and experimental (n=92), based on Quasi-Experimental intact groups and whole school approach method. The psycho-social skills have been instructed for 14 sessions (45 minutes). Zhou and Ee's (2012) Social- Emotional Questionnaire was used to probe the results. Results: the data was analyzed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The intervention showed the significant differences in self-awareness and self- control between the control and experimental groups, but there were no significant differences in social- awareness, social control and responsible decision making. Conclusion: based on these findings, concerning mental disorders and whole child development and wellbeing, students' psychosocial competencies would improve, hopefully.
_||_