اثربخشی آموزش معکوس بر اعتماد به نفس دانش آموزان پایه سوم ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - گروه علوم تربيتي، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامي، ساري، ایران. esmatrasoli@yahoo.com
کلید واژه: آموزش معکوس, اعتماد به نفس, سوم دبستان ,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش معکوس بر اعتماد به نفس دانش آموزان پایه سوم ابتدایی در شهر بهشهر انجام شد. روش شناسی این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها به صورت نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی شهر بهشهر که در سال تحصیلی 1403-1404 مشغول به تحصیل بودند. از بین جامعة موردنظر تعداد 64 نفر به عنوان نمونه آماری به شیوه تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند )هرگروه 15 نفر( گروه آزمایش تمرینات آموزشی منتخب تدریس معکوس را طی 12 جلسه در هفته آموزش دیدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه استاندارد عزت نفس کوپر اسمیت (SEI) در این پژوهش بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون پارامتریک شامل آزمون شاپیر و ویلک جهت بررسی نرمال بودن توزیع نمرات گروه نمونه در جامعه و آزمون های تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS-21 صورت گرفت. نتایج نشان داد که نمره های اعتماد به نفس آزمودنی های گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش یافته است. از این رو می توان نتیجه گرفت آموزش معکوس موجب افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان شده 86 درصد تغییر است که با توجه به مقدار مجذور اتا آموزش معکوس باعث نمره های اعتماد به نفس دانش آموزان گردیده است.
Objective: The present study was conducted with the aim of the effectiveness of reverse education on the self-confidence of third grade elementary students in Behshahr city. The methodology of this research was applied research, and in terms of data collection, it was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. . The statistical population of the research includes all third grade elementary students of Behshahr who were studying in the academic year 1403-1404. 64 people were randomly selected from the target population as a statistical sample and randomly replaced in two experimental and control groups (15 people in each group). The data was Cooper Smith's standard self-esteem questionnaire (SEI) in this research. . Data analysis was done using parametric tests including Shapier and Wilk tests to check the normality of the distribution of the scores of the sample group in the community and variance analysis tests using SPSS-21 software. The results showed that the self-confidence scores of the test group subjects increased in the post-test compared to the control group. Therefore, it can be concluded that reverse education has increased students' self-confidence, 86% change, which according to the squared value of eta, reverse education has caused students' self-confidence scores.
ابوالقاسمی مهدی و محمدی حسینعلی (1399). بررسی تاثیر روش یادگیری معکوس بر روی نگرش و عملکرد در درس ریاضی دوره ابتدایی. نشریه علمی فناوری آموز ش، 15(1)، 8-1.
احمدی، پروین، زارعان، زهراو ابراهیم پور، مریم(1402). تأثیر روش یادگیری معکوس بر عزت نفس دانش آموزان دوره ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، فصلنامه آموزش پژوهی، 9(34)، 54-35.
احمدآبادی، آرزو، زین آباد، حسن رضا و استاد رحیمی مریم(1400) تاثیر تدریس با روش معکوس در مقایسه با روشهای همیاری کاوشگری و سخنرانی بر یادگیری علوم تجربی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی. فصلنامه پژوهش در تربیت معلم. 4(1)، 28-9.
احمدآبادی آرزو؛ صفری محمود و علیزاده حمیده(1399) روش تدریس معکوس شیوه ای نوین بر کاهش کم رویی در دانش آموزان. فصلنامه آموزش پژوهی، 3(22)، 48-37.
اسمعیلی فر محمدصادق؛ تقوایی یزدی مریم و نیازآذری کیومرث (1395).تاثیر استفاده از رویکردکلاس معکوس بر یادگیری درس علوم دانش آموزان دوره ابتدایی. مطالعات علوم انسانی، 2(7)، 26-21.
بحرانیپور محمد و اشرفی زهرا(1400). بررسی رابطه بین تیپ های شخصیتی )درون گرا و برون گرا( با میزان اعتماد بنفس دانش آموزان آسیب دیده شنوایی. فصلنامه علمی پژوهش های نوین در آموزش و پرورش، 2(1)، 40-33.
پورعبدل سعید؛ نریمانی محمد؛ عباسی مسلم و امیدوار عظیم(1395). نقش تعارض والد نوجوان و حمایت اجتماعی در پیش بینی سازگاری دانش آموزان. دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(13)، 90-75.
سماوی عبدالهادی؛ جاویدی حجت الله؛ کاظمی سلطانعلی و بقولی حسین(1399). مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی خودتنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد . مجله روش ها و مدل های روانشناختی
شرفی لیلا؛ تقی بیگی معصومه و علی بیگی امیرحسین(1394). تاثیر عزت نفس و ویژگی های فردی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورز، 8(32)، 121-113.
فتحی جلیل و یارخدا جمال(1400). بررسی تاثیر کلاس درس معکوس بر پیشرفت خواندن و خودکارآمدی زبان آموزان. پژوهش های زبان شناختی در زبان های خارجی، 11(3)، 452-435.
فضلعلی فاطمه؛ علوی محمد و کیوان پناه شیوا (1396). تاثیر یادگیری معکوس بر توسعه ی حرفه ای نومعلمان زبان انگلیسی: میزان مشغول بودن و نگرش آن ها. پژوهش های زبان شناختی در زبانهای خارجی، 7(2)، 496-471.
کاویانی حسن؛ لیاقت دار محمدجواد؛ زمانی بی بی عشرت و عابدینی یاسمین(1396). سنتز پژوهی بازده های آموزشی کلاس معکوس در فعالیت های یاددهی یادگیری. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 12(2)، 166-145.
مرادی دولیسکانی، مرتضی، یونس پور عیسی لو، زینب و مرادی، رسول(1401).تاثیر روش کلاس درس معکوس بر خورکارآمدی تحصیلی و یادگیری خودراهبر دانش آموزان در درس زبان انگلیسی، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره(15)، شماره (1)، ص 18-10.
نعمتی محبوبه (1398). بررسی تاثیر روش یاددهی یادگیری معکوس بر پیشرفت مهارت خواندن و نوشتن فارسی آموزان غیر فارسی زبان. پژوهش نامه ی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان. 8(18)، 266-251.
نیایی سودابه؛ ایمان زاده علی و واحدی شهرام (1400). اثربخشی تدری معکوس بر اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان پایه پنجم شهرستان مرند، نشریه علمی فناوری آموزش، 15(3)، 428-419.
Golzari Z, Attaran M.(2016). Flipped learning in higher education: Narratives of a Teacher. Journal of Theory & Practice in Curriculum. 7(4), 81-136. Persian.
Kim, M. K., Kim, S. M., Khera, O., & Getman, J. (2014). The experience of three flipped classrooms in an urban university: an exploration of design principles. The Internet and Higher Education, 22, 37-50.
Mehring, J (2016), Present Research on the Flipped Classroom and Potential Tools for the EFL Classroom, Computers in the Schools, 33(1). 1-10.
Liu, I. W., & Sukavatee, P. (2019). The Effects of Debate Instruction Through a Flipped Learning Environment on Critical Thinking Skills of Thai High School Students. Scholar: Human Sciences, 11(1), 238.
Zhao, zhao, L., Liu, X., & Su, Y. S. (2021). The differentiate effect of self-efficacy, motivation, and satisfaction on pre-service teacher students’ learning achievement in a flipped classroom: A case of a modern educational technology course. Sustainability, 13(5), 2888.