ارائه الگوی درگیری تحصیلی بر اساس خود تنظیمی و انگیزش پیشرفت با میانجی گری اخلاق تحصیلی: نقش تعدیلگر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان شهر اهواز
محورهای موضوعی : علوم تربیتیبهنام مکوندی 1 , فروزان کمانگر 2 , رضوان همائی 3 , سعید بختیارپور 4 , مرجان علی زاده 5
1 - دانشیار و مدیرگروه روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد واحد اهواز
2 - گروه روانشناسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3 - هیات علمی و استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد اهواز
4 - گروه روانشناسی،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران
5 - استادیار،گروه روانشناسی،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز،ایران
کلید واژه: خود تنظیمی, انگیزه پیشرفت, درگیری تحصیلی, اخلاق تحصیلی, پیشرفت تحصیلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی درگیری تحصیلی بر اساس خود تنظیمی و انگیزش پیشرفت با میانجی گری اخلاق تحصیلی: نقش تعدیلگر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانش¬آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز در سال 1401-1400 بود که 358 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده¬ها با استفاده از پرسشنامه های (خودتنظیمی بوفارد،1995)، (انگیزه پیشرفت هرمنس،1970)، (درگیری تحصیلی ریو ،2013) و (اخلاق تحصیلی گل پرور،1389)، انجام شدند. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 26 و آموس نسخه 26 تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که تمام مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم، خود تنظیمی و انگیزش پیشرفت به درگیری تحصیلی (05/0>P)، معنادار بودند. همچنین یافته ها نشان داد، نقش تعدیلگری متوسط پیشرفت تحصیلی در خودتنظیمی و انگیزش پیشرفت به درگیری تحصیلی (05/0>P)، معنادار نبود ولی اخلاق تحصیلی به درگیری تحصیلی (05/0>P)، معنادار بود. با توجّه به نتایج یافته ها، اخلاق تحصیلی می تواند نقش میانجی در همبستگی بین خودتنظیمی و انگیزش پیشرفت با درگیری تحصیلی و متوسط پیشرفت تحصیلی، نقش تعدیلگری در اخلاق تحصیلی به درگیری تحصیلی داشته باشد.
The present study aims to provide a model of academic engagement based on self-regulation and achievement motivation with the mediation of academic ethics: the role of modulating academic achievement in students. The research method was a description of correlation and structural equations. The statistical population consisted of female students of the second year of secondary school in Ahvaz city in 2021-2022, 358 of whom were selected by stratified random sampling method. Data collection tools using questionnaires (Boufard's self-regulation, 1995), (Hermans' achievement motivation , 1970), (Rio's academic engagement , 2013) and Gol Paror's (2019) academic ethics. , done. Data were analyzed in SPSS version 26 and AMOS software. The findings showed that all the direct and indirect paths of self-regulation and achievement motivation to academic engagement (P<0.05) were significant. Also, the findings showed that the moderate moderating role of academic achivement in self-regulation and achievement motivation was not significant to academic engagement (P<0.05), but academic ethics was significant to academic engagement (P<0.05). Was. According to the results of the findings, academic ethics can play a mediating role in the correlation between self-regulation and achievement motivation with academic engagement and average academic achievement, a moderating role in academic ethics to academic engagement.
منابع
احمدی، غلامعلی. اوضاعی، نسرین و گودرزی، ماندانا. ( 1398). نقش راهبردهاى يادگيرى خودتنظيمى، درگيرى تحصيلى و اميد به تحصيل در پيش بينى پيشرفت تحصيلى دانش آموزان. نشريه راهبرد هاى آموزش در علوم پزشكى، 12 (5)، 28-19.
آهی، قاسم. منصوری، احمد. درتاج، فریبرز. دلاور، علی و ابراهیمی قوام، صغری. (1395). مدل یابی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانش آموز. مجله دستاوردهای روان شناختی، 23(2)، 90-69 .
برزگربفرویی، کاظم. (1393). ارتباط عوامل فردی و موقعیتی با تقلب دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی. فصلنامه روانشناسی مدرسه، 3(3)، 20-6 .
پیرانی، عارف. یاراحمدی، یحیی. احمدیان، حمزه و پیرانی، ذبیح. (1397). مدل ساختاری درگیری تحصیلی بر اساس اهداف پیشرفت و خودتنظیمی با میانجیگری انگیزش تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه دوم شهر ایلام. فصلنامه ی نوآور ی های آموزشی، 17(67)، 172-149.
حسینی، سید مهدی. همت فرد، حکمت الله. اصفهانی، پروانه و مرادپور، ایمان. (1394). بررسی وضعیت سلامت روان و ارتباط آن با اعتیاد به اینترنت دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد شهرستان چرام. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 22(2)، 489-481 .
حیات بخش، سحر. انتصارفومنی، غلامحسین. حجازی و مسعود. (1399). اثربخشی آموزش شیوه های حل مسأله گروهی بر اخلاق تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان. نشریه آموزش پرستاری، 9 (4)، 40-31 .
حیدری, فریبا. نقی پور، لیلا. کریمی، هنگامه و حیدری، حمید. (1396). تأثیر انگیزش و درگیر نمودن دانش آموزان در تثبیت یادگیری و تدریس. سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روان شناسی ایران قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضو. https://civilica.com/doc/647626
خالقی، سمانه. (1396)، اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر مسئولیت پذیری و اخلاق تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی. به راهنمایی: مهدیه رحمانیان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات شاهرود، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی،
148-1.
رمضانی، ملیحه. خامسان، احمد و راستگو مقدم، میترا. (1397). رابطه ی بین حمایت اجتماعی ادراک شده از سوی معلّم و درگیری تحصیلی: نقش واسط های خودتنظیمی تحصیلی. فصلنامه ی نوآوری های آموزشی.17(68)، 124-107.
رمضانی، ملیحه و خامسان، احمد. (1396) شاخص های روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ريو :2013 با معرفی درگیری عاملی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 8 (29)،204-85 .
زاهد، عادل. رجبی، سعید و امیدی، مسعود. (۱۳۹۱). مقایسه ی سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی ویادگیری خود تنظیمی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ی ناتوانی های یادگیری، ۱(۲)، 62-43.
سبزیان، سعیده. قدم پور، عزت اله و میردریکوند، فضل اللّه. (1398). ارائه مدل علّی درگیری تحصیلی و اخلاق تحصیلی با تقلب تحصیلی: نقش میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی. مجله ی روانشناسی مدرسه. 8 (4)، 155-131.
سلیمانی فر، امید و شعبانی، فرزانه. (1392). رابطه بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی،10(17)، 104-83 .
سیدصالحی، محمد و یونسی، جلیل. (1394). تبیین نقش خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد و انگیزش تحصیلی مبتنی بر حمایت اجتماعی، خودپنداره تحصیلی و ویژگی های شخصیتی : مدلسازی معادلات ساختاری. فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی،3(9)، 20-7.
سيف، علي اكبر. (1394). روانشناسي پرورشي نوين -روانشناسي يادگيري و آموزش. تهران: نشر دوران.
شیرزادی، محمدمهدی و شیخ الاسلامی، راضیه. (1398).آداب اخلاقی تحصیل: نقش واسطه ای درگیری تحصیلی در رابطه بین انگیزش تحصیلی و آداب گریزی تحصیلی. روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوري، 16 (1)، 59-51 .
صیادپور، زهره و صیادپور، مرجان. (1396)، تاثیر یادگیری مشارکتی بر اضطراب و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. پژوهش در نظام های آموزشی، 11 (39)، 112-97 .
ظهره وند، راضيه. (1389). مقايسه مفهوم خود، خودكارآمدي تحصيلي، هوش هيجاني، باورهاي جنسيتي و رضايت از جنس دختران و پسران دبیرستانی و سهم هر يك از اين متغيرها در پيش بيني پيشرفت تحصيلي آن ها. مجله روانشناسي مدرسه، 6 (3)، 72-46.
عباسی، معصومه. خادمی، ملوک و نقش، زهرا. (1394). رابطه نگرش مذهبی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان به واسطه نقش خودکارآمدی. نشریه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 5 (4)، 572-559.
عبدی، هادی. هاشمیان، کیانوش و ابوالمعالی، خدیجه. (1394). پیش بینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی و خود تنظیمی تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم. پژوهشنامه تربیتی، 10 (44)، 128-111.
علیزاده، زهرا. دهقان، فاطمه و پروانه، الهام. (1398). رابطه خود تنظیمی تحصیلی و هوش اخلاقی با پیشرفت تحصیلی. فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوري. 16(3)، 162-159.
غریبی، حسین و بهاری، کیفسان. (1394). اثربخشی آموزش مهارت حل مساله برخودتنظیمی تحصیلی و اضطراب ریاضی دانش آموزان. نشریه علمی - پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 8 (32)، 78-61 .
غلامی پور، مژگان. توحیدی، افسانه و عسکرزاده، قاسم. (1398). امید تحصیلی با پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی با نقش واسطه ای خوش بینی تحصیلی دانش آموزان دختر متاهل، فصلنامه آموزش در علوم انتظامی. 6 (21)، 172-145.
کریمی، رامین. (1394). راهنمای آسان تحلیل آماری درspss . تهران: انتشارات هنگام.
كهريزي، سميه. (1392). نقش خودكارآمدي و رضايت از زندگي در پيش بيني عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر سال سوم دوره متوسطه شهر كرمانشاه. نشریه روانشناسي مدرسه، 2 (2)، 123-107.
گل پرور، محسن. (1394). نقش اخلاق تحصیلی در رابطه عدالت و بی عدالتی آموزشی با فریب کاری تحصیلی : مدل معادله ساختاری. فصلنامه روانشناسی تربیتی،11 (37)، 67-51 .
گل پرور، محسن. (1389). بررسی نقش اخلاق تحصیلی، عدالت و بی عدالتی آموزشی در رفتارهای مدنی- تحصیلی دانشجویان. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، 5 (4)، 41-25.
مداحی سوم، فهیمه. (1402). برنامه ریزی درسی با رویکرد اخلاقی. اولین همایش بین المللی جامعه شناسی، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش با رویکرد نگاهی به آینده، https://civilica.com/doc/1782747
مهجوبی قراماخر، محمود. خضری مقدم، نوشیروان و فضیلت پور، مسعود. (1394). رابطه هویت اخلاقی فردی با عدم صداقت تحصیلی. اولین کنگره علمی پژوهشی سراسری توسعه و ترویج علوم تربیتی و روانشناسی، جامعه شناسی و علوم فرهنگی اجتماعی ایران، تهران، انجمن علمی توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
نريماني، محمد و سليماني، اسماعيل. (1392). اثربخشي توان بخشي شناختي بر كاركردهاي اجرايي (حافظه كاري و توجّه) و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري رياضي. فصلنامه ناتواني هاي يادگيري، 2 (3)، 115-91.
نصیری، فریبا. (1397). رابطه خودتنظیمی تحصیلی و انگیزه پیشرفت با فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه مدارس دولتی منطقه 2 شهر قزوین. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 4 (2)، 119-105.
یاسمی نژاد، پریسا. (1393). تاثیر آموزش هوش اخلاقی بر مسئولیت پذیری، همدلی هیجانی، اخلاق تحصیلی و بخشودگی بین فردی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه. رساله دکترای روانشناسی گرایش تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 196-2.
Aksan, N. (2009). A descriptive study: epistemological beliefs and self regulated learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 896-901.
Alleyne, P., & Phillips, K. (2011). Exploring academic dishonesty among university students in Barbados: An extension to the theory of planned behaviour. Journal of Academic Ethics, 9(4), 323-338.
Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. Journal of educational psychology, 80(3), 260-267.
Appleton, J. J., Christenson, S. L., & Furlong, M. J. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the Schools, 45(5), 369-386.
Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument. Journal of school psychology, 44(5), 427-445.
Atasoy, V. (2015). The role of achievement goal orientations and interest on metacognitive strategy use of preservice science teachers. Turkish Journal of Education, 4(3), 4-15.
Azevedo, R. (2009). Theoretical, conceptual, methodological, and instructional issues in research on metacognition and self-regulated learning: A discussion. Metacognition and Learning, 4(1), 87-95.
Ballesteros, L. A. A., Esquivel, F. A., Moreno, S. E. R., García, S. J. A., & Cerrillo, M. A. R. (2023). Motivation and leadership in higher education. Revista Caribeña De Ciencias Sociales, 12(5), 2021–2034. https://doi.org/10.55905/rcssv12n5-002
Berger, J.-L., & Karabenick, S. A. (2011). Motivation and students’ use of learning strategies: Evidence of unidirectional effects in mathematics classrooms. Learning and instruction, 21(3), 416-428.
Beshlideh, K. (2012). Research methods and statistical analysis of research examples using SPSS and AMOS. Iran: Publication of Ahvaz.
Bouffard, T., Boisvert, J., Vezeau, C., & Larouche, C. (1995). The impact of goal orientation on self‐regulation and performance among college students. British journal of educational psychology, 65(3), 317-329.
Bouffard, T., Vezeau, C., & Bordeleau, L. (1998). A developmental study of the relation between combined learning and performance goals and students' self‐regulated learning. British journal of educational psychology, 68(3), 309-319.
Bull, S., & Kay, J. (2016). SMILI: A framework for interfaces to learning data in open learner models, learning analytics and related fields. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26(1), 293-331.
Burney, L. L., Henle, C. A., & Widener, S. K. (2009). A path model examining the relations among strategic performance measurement system characteristics, organizational justice, and extra-and in-role performance. Accounting, organizations and society, 34(3-4), 305-321.
Busato, V. V., Prins, F. J., Elshout, J. J., & Hamaker, C. (2000). Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education. Personality and individual differences, 29(6), 1057-1068.
Camahalan, F. M. G. (2006). Effects of self-regulated learning on mathematics achievement of selected Southeast Asian children. Journal of Instructional Psychology, 33(3), 194-206.
Carreira, J. M. (2012). Motivational orienations and psychological needs in EFL learning among elementary school students in Japan. System, 40(2), 191-202.
Casuso-Holgado, M. J., Cuesta-Vargas, A. I., Moreno-Morales, N., Labajos-Manzanares, M. T., Barón-López, F. J., & Vega-Cuesta, M. (2013). The association between academic engagement and achievement in health sciences students. BMC medical education, 13(1), 1-7.
Certo, S. C. (1989). Principles of modern management: Functions and systems. Allyn and Bacon. 4 ed., Vol. 1. 646 pages
Chudzicka-Czupała, A. (2014). Psychological and moral determinants in accepting cheating and plagiarism among university students in Poland. Polish Journal of Applied Psychology, 12(1), 75-98.
Coetzee, L. R. (2011). The relationship between students' academic self-concept, motivation and academic achievement at the university of the Free State University of South Africa Pretoria, South Africa.
Cole, J., Logan, T., & Walker, R. (2011). Social exclusion, personal control, self-regulation, and stress among substance abuse treatment clients. Drug and alcohol dependence, 113(1), 13-20.
Crossbourne, T.-A. A. (2018). Do Faculty In-Class Incivility Behaviors Predict Type of Out-of-Class Interactions Between Faculty and Students? Western Kentucky University.
Cunningham, M., & Swanson, D. P. (2010). Educational resilience in African American adolescents. The Journal of Negro Education, 79(4),473-487.
Dignath, C., & Veenman, M. V. (2021). The role of direct strategy instruction and indirect activation of self-regulated learning—Evidence from classroom observation studies. Educational Psychology Review, 33(2), 489-533.
Fan, W. (2011). Social influences, school motivation and gender differences: an application of the expectancy‐value theory. Educational Psychology, 31(2), 157-175.
Fredricks, A. J., (2015). Academic Engagement. Elsevier Ltd. Connecticut College, New London, CT, USA.
Fredricks, J. A., & McColskey, W. (2012). The measurement of student engagement: A comparative analysis of various methods and student self-report instruments. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 763–782). Springer Science + Business Media. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2018-7_37.
Friedman, I. A., & Kass, E. (2002). Teacher self-efficacy: a classroom-organization conceptualization. Teaching and Teacher Education, 18(6), 675-686.
Garn, A. C., Matthews, M. S., & Jolly, J. L. (2010). Parental influences on the academic motivation of gifted students: A self-determination theory perspective. Gifted Child Quarterly, 54(4), 263-272.
Gaskin, J. (2020). Structural Equation Modeling. pub. MyEducator.
Green, J., Liem, G. A. D., Martin, A. J., Colmar, S., Marsh, H. W., & McInerney, D. (2012). Academic motivation, self-concept, engagement, and performance in high school: Key processes from a longitudinal perspective. Journal of adolescence, 35(5), 1111-1122.
Greenwood, C. R., Horton, B. T., & Utley, C. A. (2002). Academic engagement: current perspectives in research and practice. School Psychology Review, 31(3), 328-349.
Guilbert, D., Lane, R., & Van Bergen, P. (2016). Understanding student engagement with research: A study of pre-service teachers’ research perceptions, research experience, and motivation. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 44(2), 172-187.
Herges, R. M., Duffied, S., Martin, W., & Wageman, J. (2017). Motivation and achievement of middle school mathematics students. The Mathematics Educator, 26(1),83-106.
Hermans, H. J. (1970). A questionnaire measure of achievement motivation. Journal of applied psychology, 54(4), 353–363.
Hood, M., Creed, P. A., & Neumann, D. L. (2012). Using the expectancy value model of motivation to understand the relationship between student attitudes and achievement in statistics. Statistics Education Research Journal, 11(2), 72-85.
Hwang, S., Waller, R., Hawes, D. J., & Allen, J. L. (2020). Callous-unemotional traits and antisocial behavior in South Korean children: Links with academic motivation, school engagement, and teachers’ use of reward and discipline. Journal of abnormal child psychology, 48(9), 1183-1195.
Kala, P., & Shirlin, P. (2017). A study on achievement motivation and socio economic status of college students in tirunelveli district. International Journal of Research-Granthaalayah, 5(3), 57-64.
Kenny, D. A., & McCoach, D. B. (2003). Effect of the number of variables on measures of fit in structural equation modeling. Structural equation modeling, 10(3), 333-351.
Keyser, J. N., & Viljoen, M. C. (2015). Self-regulated learning as predictor of academic performance. Journal for New Generation Sciences, 13(3), 87-100.
Kim, S.-i., Reeve, J., & Bong, M. (2016). Introduction to motivational neuroscience. In Recent developments in neuroscience research on human motivation, Emerald Group Publishing Limited. 9,1-19.
Kirmizi, O. (2013). Investigating self-regulated learning habits of distance education students. Journal of History Culture and Art Research, 2(2), 161-174.
Klassen, R. M. (2010). Confidence to manage learning: The self-efficacy for self-regulated learning of early adolescents with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 33(1), 19-30.
Kline, R. B. (2023). Principles and practice of structural equation modeling. Th ed, Guilford publications,494 pages.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3), 607-610.
Kurukkan, A. (2016). Self-Regulated Learning: A Motivational Approach for Learning Mathematics. Online Submission, 5(3), 60-65.
Lee, K. (2010). Do early academic achievement and behavior problems predict long-term effects among Head Start children? Children and Youth Services Review, 32(12), 1690-1703.
Lind, E. A., & Van den Bos, K. (2002). When fairness works: Toward a general theory of uncertainty management. Research in organizational behavior, 24, 181-223.
Marsh, H. W., & Martin, A. J. (2011). Academic self‐concept and academic achievement: Relations and causal ordering. British journal of educational psychology, 81(1), 59-77.
Masten, A. S. (2014). Invited commentary: Resilience and positive youth development frameworks in developmental science. Journal of Youth and Ad¬olescence, 43(6), 1018-1024.
McClelland, D. C. (1985). How motives, skills, and values determine what people do. American psychologist, 40(7), 812-825.
McClelland, D. C., Atkinson, J. W., Clark, R. A., & Lowell, E. L. (1953). A scoring manual for the achievement motive. In J. W. Atkinson (Ed.), Motives in fantasy, action, and society (pp. 179-204). New Jersey: Van Nostrand Company, Inc.
Mohammadi A, Shokri O, Sepamansor M. (2018). Relationship between personality traits and academic unethical behaviors: the mediating role of cognitive appraisal processes. Ethics in Science and Technology; 13 (1):164-176. (In Persian).
Muola, J. M. (2010). A study of the relationship between academic achievement motivation and home environment among standard eight pupils. Educational Research and Reviews, 5(5), 213-217.
Niemiec, C. P., & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. Theory and research in Education, 7(2), 133-144.
Pašková, L. (2007). Gender differences in achievement motivation. The new educational review, 13(3-4), 245-252.
Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33.
Portilla, X. A., Ballard, P. J., Adler, N. E., Boyce, W. T., & Obradović, J. (2014). An integrative view of school functioning: Transactions between self‐regulation, school engagement, and teacher–child relationship quality. Child development, 85(5), 1915-1931.
Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior research methods, 40(3), 879-891.
Reeder, M. C. (2010). The role of trait achievement motivation and ability in predicting academic performance trajectories. Michigan State University. Psychology. 185 pages
Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of educational psychology, 105(3), 579-595. DOI: 10.1037/a0032690.
Reshvanloo, F. T., & Hejazi, E. (2014). Perceived parenting styles, academic achievement and academic motivation: A causal model. Int J Educ & Appl Sci, 1(2), 94-100.
Rezvan, S., Ahmadi, S., & Abedi, M. (2006). The effects of metacognitive training on the academic achievement and happiness of Esfahan University conditional students. Counselling Psychology Quarterly, 19(4), 415-428.
Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (1997). Social origins of self-regulatory competence. Educational psychologist, 32(4), 195-208.
Schunk, D., Pintrich, P., & Meece, J. (2008). Motivation in Education 3rd ed Upper Saddle River. In: NJ: Pearson. 3rd ed. 433 pages.
Shaari, A., Mohd. Yusoff, N., Ghazali, I., Osman, R., & Dzahir, N. (2014). The Relationship between Lecturers’ Teaching Style and Students’ Academic Engagement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 118, 10-20. https://doi.org/10.1016/j.
Sharifi HP, Sharifi N, Tangestani Y.(2013). Prediction of Educational Improvement Based on Self-Efficacy, Self- Regulation And Creativity of Students In Islamic Azad University. Roudehen Branch .Educational Administration Research Quarterly. 4(4): 157-178. [Persian].
Slavin, R. E. (2018). Educational psychology: Theory and practice. 12th ed. 560 pages.
Smith, R. L., Karaman, M. A., Balkin, R. S., & Talwar, S. (2020). Psychometric properties and factor analyses of the achievement motivation measure. British Journal of Guidance & Counselling, 48(3), 418-429.
Svoboda, R. C., Rozek, C. S., Hyde, J. S., Harackiewicz, J. M., & Destin, M. (2016). Understanding the relationship between parental education and STEM course taking through identity-based and expectancy-value theories of motivation. Aera Open, 2(3), https://doi.org/10.1177/2332858416664875.
Thomas, J. C., Segal, D. L., & Hersen, M. (Eds.). (2006). Comprehensive Handbook of Personality and Psychopathology, Vol. 1. Personality and Everyday Functioning. John Wiley & Sons, Inc. 496 pages
Van Nuland, H. J., Dusseldorp, E., Martens, R. L., & Boekaerts, M. (2010). Exploring the motivation jungle: Predicting performance on a novel task by investigating constructs from different motivation perspectives in tandem. International Journal of Psychology, 45(4), 250-259.
Vecchione, M., Caprara, G. V., Caprara, M. G., Alessandri, G., Tabernero, C., & González-Castro, J. L. (2014). The perceived political self-efficacy scale–Short Form (PPSE-S) A validation study in three Mediterranean countries. Cross-Cultural Research, 48(4), 368-384.
Wang, M.-T., & Holcombe, R. (2010). Adolescents’ perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school. American educational research journal, 47(3), 633-662.
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into practice, 41(2), 64-70.
Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American educational research journal, 45(1), 166-183.
Zimmerman, B. J., & Moylan, A. R. (2009). Self-regulation: Where metacognition and motivation intersect. In Handbook of metacognition in education. Routledge/Taylor & Francis Group. pp. 299-315
Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2004). Self-regulating intellectual processes and outcomes: A social cognitive perspective. Motivation, emotion, and cognition: Integrative perspectives on intellectual functioning and development,pp. 323-349.