طراحی مدل ارزیابی موفقیت مسیرشغلی کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران
محورهای موضوعی : آموزش عالیمهناز نقیان 1 , کرم اله دانش فرد 2 , پروانه گلرد 3
1 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
3 - دانشیار ، گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، تهران ، ایران
کلید واژه: موفقیت شغلی, موفقیت مسیر شغلی, موفقیت مسیر شغلی عینی, موفقیت مسیر شغلی ذهنی, ارزیابی موفقیت شغلی.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدل ارزیابی موفقیت مسیرشغلی کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران می باشد. روش: روش شناسی پژوهش مبتنی بر تکنیک دلفی کمی بوده است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان دانشگاهی و خبرگان سازمانی (مسئولان بیمارستانی و دانشگاه های علوم پزشکی) تشکیل دادند. پنل دلفی متشکل از 10 خبره در دو حوزه ی ذکرشده بوده است. بازخوردها از خبرگان طی سه مرحله و براساس پرسشنامه صورت گرفت. یافتهها: در دور اول دلفی، 326 شاخص، از این تعداد در دور دوم و ارزیابی مؤلفه های موفقیت مسیرشغلی، 256 شاخص در 53 مؤلفه از دید خبرگان مناسب تحلیل در موفقیت مسیرشغلی ارزیابی شدند. در دور سوم، ابعاد موفقیت مسیرشغلی (17 بعد)، در 4 محور بهبود مستمر موقعیت های عینی؛ نهادینه سازی موفقیت پذیری ذهنی؛ سیاست گذاری یکپارچه در ساخت مسیرشغلی؛ و ارزیابی موفقیت مسیرشغلی موردارزیابی قرار گرفتند. یافته ها بیانگر این جهت گیری مدیریتی بودند که می بایست موفقیت مسیرشغلی یک مدل گام به-گامی بوده و همچنین لازم است که ارزیابی موفقیت مسیرشغلی از دو منظر کارکنان و مدیران به طورمشترک، و ارزیابی موفقیت مسیرشغلی عینی و ذهنی از سوی کارکنان و ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت مسیرشغلی از سوی مدیران صورت گیرد. نتیجهگیری: در طراحی مدل های موفقیت مسیرشغلی بایستی به همسویی درونی و اجرایی با واقعیت های شغلی سازمان و خواست نیروها توجه نمود. دانشگاه های علوم پزشکی می بایست در طراحی و تدوین برنامه های مسیرشغلی کارکنان از رویکرد کارمندمحوری بهره جویند.
purpose: The purpose of this research is to design and validate a model for evaluating the career success of public employees in public hospitals in Tehran. Methodology: The research methodology was based on the quantitative Delphi technique. This research has two statistical populations. The statistical population of experts includes academic and organizational experts (hospital officials and universities of medical sciences) to distribute the Delphi questionnaire and obtain feedback and statistical population of nurses of public hospitals to distribute the researcher-made questionnaire. The Delphi panel consisted of 10 experts in the two fields mentioned. The feedback from the experts was given in three stages. And it was based on a questionnaire. Findings: In the first round of Delphi, 326 indicators were evaluated, and in the second round, 256 indicators were evaluated in 53 components from the perspective of experts suitable for career success analysis. In the third round, the dimensions of career path success (17 dimensions) were evaluated in 4 axes of continuous improvement of objective (job) situations, institutionalization of mental acceptance of success, integrated policy making in building a career path and evaluation of the career success. The findings of the structural equations have shown the positive and meaningful impact of integrated policy making in building a career path on its three direct structures, i.e. Continuous improvement of objective (job) situations, institutionalization of mental acceptance of success and evaluation of the career success. Also, the findings showed that the structure of Continuous improvement of objective (job) situations, can have an effect on the realization of the elements of institutionalization of mental acceptance of success. Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that in the design of career path success models, attention should be paid to the internal and executive alignment with the job realities of the organization and the demands of the forces. Government hospitals should take advantage of the employee-oriented approach in designing and developing career path plans for employees.
زارعی، سلمان. (1400). نقش واسطه¬ای تعالی¬یابی شغلی در رابطه بین انطباق¬پذیری مسیر شغلی با اشتیاق شغلی. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 13(3)، 112-97.
سید علی تبار، هادی. عابدی، محمد رضا و نیلفروشان، پریسا. (1400). مقایسه اثربخشی مشاوره مبتنی بر بهزیستی مسیر شغلی با نظریه سازهگرایی مسیر شغلی بر بهزیستی و انطباق¬پذیری شغلی کارکنان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 12 (1): 142-121.
عسکریان، ناهید.منظری توکلی، علیرضا. سلاجقه.، سنجر. و پورکیانی، مسعود. (1400). تبیین عوامل مرتبط با سقف شیشه¬ای در راستای توسعه مسیر شغلی (مطالعه موردی: کارکنان زن دستگاههای اجرایی شهر کرمان). فصلنامه پژوهش¬های مدیریت در ایران، 25(2)، 98-76.
کوهی، امیر حسن. سلیمانی، نادر. شفیع¬زاده، حمید. (1400). رتبه¬بندی ابعاد چهارگانه انطباق¬پذیری مسیرشغلی و ارائه شاخص ترکیبی از تجمیع مطالعات پیشین، یک پژوهش فراتحلیل. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 13(4)، 166-137.
نیری، زهره.رشیدی، علیرضا صیدی، محمد سجاد. (1400). واکاوی پدیدارشناسانه تجربه زیسته شاغلان موفق از مسیر شغلی. فصلنامه پژوهش¬های مدیریت منابع انسانی، 13(44)، 170-141.
Aburumman, O. J., Omar, K., & Barhem, B. (2023). Joint responsibility for careers. Employee Responsibilities and Rights Journal, 35(1), 29-50.
Ahmad, B., Latif, S., Bilal, A. R., & Hai, M. (2019). The mediating role of career resilience on the relationship between career competency and career success: an empirical investigation. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 11(3), 209-231.
Alexander, B., Owen, S., & Thames, C. B. (2020). Exploring differences and relationships between online formative and summative assessments in Mississippi career and technical education. Asian Association of Open Universities Journal, 15(3), 335-349.
Bagdadli, S., Gianecchini, M., Andresen, M., Cotton, R., Kaše, R., Lazarova, M., ... & Reichel, A. (2021). Human capital development practices and career success: The moderating role of country development and income inequality. Journal of Organizational Behavior, 42(4), 429-447.
Chudzikowski, L., Russo, S. D., & Reichel, A. (2021). Human capital development practices and career success: The moderating role of country development and income inequality. Journal of Organizational Behavior, 42(4), 429-447.
Benson, G. S., McIntosh, C. K., Salazar, M., & Vaziri, H. (2020). Cultural values and definitions of career success. Human Resource Management Journal, 30(3), 392-421.
Blokker, R., Akkermans, J., Tims, M., Jansen, P., & Khapova, S. (2019). Building a sustainable start: The role of career competencies, career success, and career shocks in young professionals' employability. Journal of Vocational Behavior, 112, 172-184.
Brown, J. L., Farrington, S., & Sprinkle, G. B. (2016). Biased self-assessments, feedback, and employees' compensation plan choices. Accounting, Organizations and Society, 54, 45-59.
Carvalho, L., Mourão, L., & Freitas, C. (2023). Career counseling for college students: Assessment of an online and group intervention. Journal of Vocational Behavior, 140, 103820.
Choi, B. K., & Nae, E. Y. (2022). When career success enhances employees' life satisfaction: different effects of two types of goal orientations. Personnel Review, 51(1), 335-352.
De Vos, A., Akkermans, J., & Van Der Heijden, B. I. J. M. (2019). From occupational choice to career crafting. The Routledge companion to career studies, 128-142.
Efobi, U., & Orkoh, E. (2018). Analysis of the impacts of entrepreneurship training on growth performance of firms: Quasi-experimental evidence from Nigeria. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 10(3), 524-542.
Forrier, A., Verbruggen, M., & De Cuyper, N. (2015). Integrating different notions of employability in a dynamic chain: The relationship between job transitions, movement capital and perceived employability. Journal of Vocational Behavior, 89, 56-64.
Gu, Q., Zhang, Q., & Su, Y. (2022). The meaning of career success among managers in contemporary China: distinctive themes and societal logics. The International Journal of Human Resource Management, 33(20), 3969-4003.
Haenggli, M., & Hirschi, A. (2020). Career adaptability and career success in the context of a broader career resources framework. Journal of vocational behavior, 119, 103414.
Imhanrenialena, B. O., Cross, O. D., Ebhotemhen, W., Chukwu, B. I., & Oforkansi, E. S. (2022). Exploring how social capital and self-esteem shape career success among women in a patriarchal African society: the case of Nigeria. International Journal of Manpower, 43(80), 1804-1826.
Joshi, G., & Dhar, R. L. (2023). Female workers' career success in the handicraft industry: a study of Uttarakhand, India. Personnel Review, 52(3), 745-759.
Kim, J., Salloum, S., Lin, Q., & Hu, S. (2022). Ambitious instruction and student achievement: Evidence from early career teachers and the TRU math observation instrument. Teaching and Teacher Education, 117, 103779.
Koekemoer, E., Olckers, C., & Nel, C. (2020). Work–family enrichment, job satisfaction, and work engagement: The mediating role of subjective career success. Australian Journal of Psychology, 72(4), 347-358.
Mello, R., Suutari, V., & Dickmann, M. (2023). Taking stock of expatriates’ career success after international assignments: A review and future research agenda. Human Resource Management Review, 33, 100913.
Mittal, S. (2021). Ability-based emotional intelligence and career adaptability: role in job-search success of university students. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 11(2), 454-470.
Petruzziello, G., Mariani, M. G., Chiesa, R., & Guglielmi, D. (2021). Self-efficacy and job search success for new graduates. Personnel Review, 50(1), 225-243.
Praskova, A., & Johnston, L. (2021). The role of future orientation and negative career feedback in career agency and career success in Australian adults. Journal of Career Assessment, 29(3), 463-485.
Shockley, K. M., Ureksoy, H., Rodopman, O. B., Poteat, L. F., & Dullaghan, T. R. (2016). Development of a new scale to measure subjective career success: A mixed‐methods study. Journal of Organizational Behavior, 37(1), 128-153.
Spurk, D., Hirschi, A., & Dries, N. (2019). Antecedents and outcomes of objective versus subjective career success: Competing perspectives and future directions. Journal of Management, 45(1), 35-69.
Spurk, D., Hofer, A., & Kauffeld, S. (2021). Why does competitive psychological climate foster or hamper career success? The role of challenge and hindrance pathways and leader-member-exchange. Journal of Vocational Behavior, 127, 103542.
Sullivan, S. E., & Al Ariss, A. (2021). Making sense of different perspectives on career transitions: A review and agenda for future research. Human Resource Management Review, 31(1), 100727.
Terpstra-Tong, J., Ralston, D. A., Treviño, L., Karam, C., Furrer, O., Froese, F., ... & Crowley-Henry, M. (2022). The impact of gender-role-orientations on subjective career success: A multilevel study of 36 societies. Journal of Vocational Behavior, 138, 103773.
Van der Heijden, B., De Vos, A., Akkermans, J., Spurk, D., Semeijn, J., Van der Veldek, M., & Fugate, M. (2020). Sustainable careers across the lifespan: Moving the field forward. Journal of Vocational Behavior, 117, 103344.
Unger, D., Kornblum, A., Grote, G., & Hirschi, A. (2023). Boundaries for career success? How work–home integration and perceived supervisor expectation affect careers. Journal of occupational and organizational psychology, 96(1), 144-164.
Wu, C., Fu, M. M., Cheng, S. Z., Lin, Y. W., Yan, J. R., Wu, J., ... & Lang, H. J. (2022). Career identity and career success among Chinese male nurses: The mediating role of work engagement. Journal of Nursing Management, 30(7), 3350-3359.
Zhang, F., & Parker, S. K. (2019). Reorienting job crafting research: A hierarchical structure of job crafting concepts and integrative review. Journal of organizational behavior, 40(2), 126-146.