ارائه مدل بانکداری سبز مبتنی بر مؤلفههای مدیریت نوآوری برای کسب مزیت رقابتی پایدار
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیفاطمه حجاران 1 , رضا رادفر 2 , علی دیواندری 3 , داوود فدایی 4
1 - گروه مدیریت تکنولوژی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت تکنولوژی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 - گروه مهندسی صنایع و مدیریت سیستمها، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران .
کلید واژه: نوآوری سبز, واژههای کلیدی: مدیریت نوآوری, بانکداری سبز, مزیت رقابتی پایدار. طبقه بندی JEL : G21.G28.O30.O31.O32.O33,
چکیده مقاله :
چکیدهصنعت بانکداری با ترویج محیط زیست پایدار و سرمایهگذاری متمرکز بر مسئولیت اجتماعی میتواند توسعه پایدار ایجاد نموده و خود نیز از مزیت آن برخوردار گردد. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل بانکداری سبز مبتنی بر مدیریت نوآوری برای کسب مزیت رقابتی پایدار در این صنعت است که موجب تحولی اساسی در این صنعت چه به لحاظ ارائه خدمات و چه به لحاظ ساختار و نقشها خواهد شد.در این پژوهش بر اساس مؤلفههای تاثیرگذار مدل بانکداری سبز که با استفاده از روش دلفی فازی بدست آمدهاست، مدل بانکداری سبز ارائه و برای سنجش برازش مدل و تایید فرضیههای 5گانه پژوهش، از 6 پرسشنامه استاندارد استفاده شدهاست و با استفاده از سیستم استنتاج عصبی-فازی تطبیقی (انفیس)، تحلیلهای لازم بر روی دادههای بدست آمده از 310 پرسشنامه توسط نمونه تصادفی از میان مدیران ارشد، میانی و کارکنان بخش نوآوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات صنعت بانکداری انتخاب شده، انجام شدهاست. پس از اجرای مدل، نتایج نشان دادهاست که افزایش مؤلفه مدیریت نوآوری موجب افزایش میزان مزیت رقابتی پایدار میشود. افزایش متغیر مدیریت نوآوری و نیز افزایش بانکداری سبز موجب افزایش مزیت رقابتی پایدار شدهاست. همچنین افزایش قوانین و مقررات مربوط به بانکداری سبز از طریق افزایش متغیر بانکداری سبز، موجب افزایش مزیت رقابتی پایدار شدهاست. افزایش توامان مقدار مؤلفه بانکداری سبز و میانجی دغدغههای زیستمحیطی مدیریت ارشد، مزیت رقابتی پایدار را به حداکثر رسانده و در آخر، افزایش مدیریت نوآوری و افزایش دغدغههای زیستمحیطی مدیریت ارشد موجب افزایش امتیاز رقابتی پایدار میگردد.
Abstract By promoting a sustainable environment and investing in social responsibility,the banking industry can provide sustainable development and benefit from it. The purpose of this study is to provide a green banking model based on innovation management to gain sustainable competitive advantage in this industry. In this research, based on the effective components of the Green Banking Model (Hajjaran et al.,1397),a green banking model was presented and six standard questionnaires were used to assess the fit of the model and confirm the five-dimensional hypothesis of the research.Using an Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System. The analyzes were performed on the data obtained from 310 questionnaires by a random sample from senior managers, middle managers and employees of the innovation,information technology sector of the selected banking industry. After implementing the model, the results show that increasing the component of innovation management will increase the amount of sustainable competitive advantage. Increasing the variable of innovation management as well as increasing green banking has increased the competitive advantage of sustainability. Also, increasing the green bank rules and regulations by increasing the green bank variable has increased the competitive advantage of the bank. Increasing the amount of Green Bank component and mediating senior management's environmental concerns maximizes sustainable competitive advantage and increasing innovation management and increasing environmental concerns of senior management will increase the sustainable competitive advantage.
فهرست منابع
اختران هانیه. (1394)، بررسی تاثیر نوآوری محصول بر عوامل زنجیره تامین پایدار، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تهران، واحد جنوب.
حجاران فاطمه ، رادفر رضا، دیواندری علی و فدایی داوود (1397)، شناسایی مؤلفههای بانکداری سبز نوآور مبتنی بر اخلاق زیستی برای کسب مزیت رقابتی پایدار، دانشگاه آزاد تهران، واحد علوم و تحقیقات.
حمیدی غلامرضا و جوانمرد مهدی (1394)، مروری بر بانکداری سبز، فناوری اطلاعات و مزیتهای رقابتی. دومین همایش ملی مهندسی رایانه و مدیریت فناوری اطلاعات، تهران، گروه پژوهشی بوعلی.
ساروخانی باقر و صادقی شیوا (1383)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، روش فازی.
قاسمی وحید (1393)، سیستمهای استنباط فازی و پژوهشهای اجتماعی.
کیا سید مصطفی (1389)، منطق فازی در MATLAB.
Aragón-Correa, J. A., Sharma, S., 2003. A contingent resource-based view of proactive corporate environmental strategy. Academy of Management Review, 28(1), 71-88.
Arnold, M., Barth, V., 2012. Open innovation in urban energy systems. Energy Effic. 5, 351-364.
Asma Jarin, Mohammad Rahat and , Mohammad Abul Kashem (2014), " Eco-Banking Strategies for Competitive Advantages", European Journal of Business and Management, Vol. 6, pp. 84-91.
Bakar, L. J. A., & Ahmad, H., 2010. Assessing the relationship between firm resources and product innovation performance: A resource-based view. Business Process Management, Journal, 16 (3), 420-435.
Baranes, A. (2009). Towards Sustainable and Ethical Finance. Development, 52(3), 416-420. doi:10.1057/dev.2009.47
Benedikter, R. (2011). Social banking and social finance. New York: Springer.
Biswas Nigamanada (2011), Sustainable Green Banking Approach: The Need of the Hour, Business Spectrum, Vol. 1.
Carrion-Flores, C.E., & Innes, R. (2010). Environmental innovation and environmental performance. Journal of Environmental Economics and Management, 59, 27-42.
Chen, Y-S., Lai, S-B., & Wen, C.T. (2006). The influence of green innovation performance on corporate advantage in Taiwan. Journal of Business Ethics, 67(4), 331-339.
Cherneva, I. (2012). The business case for sustainable finance. London: Routledge.
Constantine Lymperopoulos1, Ioannis E Chaniotakis2 and Magdalini Soureli (2012), " A model of green bank marketing", Journal of Financial Services Marketing, Vol. 47, pp.177-186.
Daniel Kammerer (2008), The Effects of Customer Benefit and Regulation on Environmental Product Innovation – Empirical Evidence from Appliance Manufacturers in Germany, Institute for Environmental Decisions & Center for Comparative and International Studies ETH Zurich.
Daniel I. Prajogo, Amrik S. Sohal, (2003) "The relationship between TQM practices, quality performance, and innovation performance: An empirical examination", International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 20 Iss: 8, pp.901 – 918.
Earhart, R., Van Ermen, R., Silver, N., & De Marcillac, M. (2009). Sustainable Banks : Trust & Leadership the Role of the State Within Private Banks. Sustainable Banking and Public Policy Consortium.
Edege, T ., & Lee, R. (2007). Bank Lending and the Environment: Not Liabiltiy but Responsibility. Journal Of Business Law, 8(1), 868-88.
Eric Zimmerling, Henrike Purtik*, Isabell M. Welpe (2016), End-users as co-developers for novel green products and services,. an exploratory case study analysis of the innovation process in incumbent firms, Journal of Cleaner Production xxx, pp. 1-8.
Heiskanen, E., Kasanen, P., Timonen, P., 2005. Consumer participation in sustainable technology development. Int. J. Consumer Stud. 29, 98e107.
Hermosilla et al. (2010), Diversity of eco-innovations with selected case studies.
Ilker Murat Ar (2012), "The impact of green product innovation on firm performance and competitive capability: the moderating role of managerial environmental concern"., Procedia - Social and Behavioral Sciences Vol. 62, pp. 854 – 864.
Jens Horbach, Christian Rammer and Klaus Rennings (2010), Determinants of Eco-innovations by Type of Environmental Impact The Role of Regulatory Push/Pull,Technology Push and Market Pull, Discussion Paper No. 11-027.
Lay Hong, Tan, Boon Cheong, Chew, Syaiful Rizal, Hamid (2015), "Service Innovation in Malaysian Banking Industry towards Sustainable Competitive Advantage through environmentally and Socially Practices", Procedia - Social and Behavioral Sciences 224 , pp. 52 – 59.
Li-yan Sun, Cheng-lin Miao, Li Yang (2017) , Ecological Indicators, Ecological-economic efficiency evaluation of green technology innovation in strategic emerging industries based on entropy weighted TOPSIS method, 73, pp. 554–558.
Michael G. DeGroote, Devashish Pujari (2006), Eco-innovation and new product development: understanding the influences on market performance, Technovation 26, pp.76–85.
Ming-Lang Tseng, Ling ling Guo, Ying Qu (2017), The interaction effects of environmental regulation and technological innovation on regional green growth performance, Journal of Cleaner Production, Vol. 17, pp. 162-169.
Mubeyyen Tepe Kucukoglu , R. Ibrahim Pinar (2015), "Positive Influences of Green Innovation on Company Performance", Procedia - Social and Behavioral Sciences Vol. 195. pp. 1232 – 1237.
Nitin Nayak, Vikas Nath & Ankit Goel (2014), Green Banking Practices-A review, International Journal of Research in Business Management, Vol. 2, pp. 45-62.
Porter Micle (1990), Competetive Analysis, Porter 5 Forces.
Raad Mozib Lalon (2015), Green banking: Going green, International Journal of Economics, Finance and Management Sciences, Vol. 3, pp. 34-42.
Rennings, K., Ziegler, A., Ankele, K., & Hoffmann, E. (2006). The influence of different characteristics of the EU environmental management and auditing scheme on technical environmental innovations and economic performance. Ecological Economics, 57, 45-59.
Richard Yu Yuan Hung, Bella Ya-Hui Lien, Baiyin Yang, Chi-Min Wu, Yu-Ming Kuo, Impact of TQM and organizational learning on innovation performance in the high-tech industry, International Business Review, Volume 20, Issue 2, April 2011, Pages 213-225.
Tzu-Yun Chiou, Hing Kai Chan, Fiona Lettic, Sai Ho Chung (2011), "The influence of greening the suppliers and green innovation on environmental performance and competitive advantage in Taiwan", Transportation Research Part E Vol. 47 , pp. 822–836.
Weber, O. (2012). Environmental Credit Risk Management in Banks and Financial Service Institutions. Bus. Strat. Env., 21(4), 248-263. doi:10.1002/bse.737.
Weber, O., Scholz, R., & Michalik, G. (2010). Incorporating sustainability criteria into credit risk management. Bus. Strat. Env., n/a-n/a. doi:10.1002/bse.636.
Yudi Fernando, Wen Xin Wah (2017), The impact of eco-innovation drivers on environmental performance: Empirical results from the green technology sector in Malaysia, Sustainable Production and Consumption, Vol. 12, pp. 27-43.
_||_