شناسایی و رنکینگ میزان تاثیر متغیرها و شاخص های رفتاری سبک های زندگی بر تصمیم گیری های خرید و درگیری های ذهنی پس از خرید مطالعه موردی: خانم های جوان با منابع مالی و درامدی
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیسید محمد تقی حسینی کیا 1 , وحید رضا میرابی 2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
کلید واژه: D21, D91, واژههای کلیدی: متغیرهای رفتاری سبکهای زندگی, تصمیمگیریهای خرید, درگیریهای ذهنی پس از خرید طبقه بندی JEL : M31,
چکیده مقاله :
چکیدههدف اصلی تحقیق ، شناسایی و رنکینگ میزان تاثیر متغیرها و شاخص های رفتاری سبک های زندگی بر تصمیم گیری های خرید و درگیری های ذهنی پس از خرید خانم های جوان با منابع مالی و درامدی بالا در شهر تهران می باشد.روش تحقیق : 10متغیر رفتاری از طریق گروه دلفی شناسایی گردید. تحقیق از نظر روش ، توصیفی – پیمایشی، از نظر هدف کاربردی بوده ، روش گرد آوری داده های به صورت میدانی از طریق پرسشنامه با طیف لیکرت و روایی و پایایی مورد تایید انجام گرفته است. حجم نمونه آماری 384 نفر تعیین گردید.یافته ها: بعد از تحلیل داده ها تمامی فرضیه ها تایید شدند و به ترتیب زیر بیشترین تاثیر را بر تصمیم گیری خرید خانم ها داشته اند:، سبک های رفتاری خود فریبی (1) کامیابان (2)،رفتار گله ایی یا توده وار (3)، اثرهاله ایی(4) ،سفسطه قماربازان( 5)، شکاف فتاری(6)، آرمان گرایی (7)، واقع گرایی (8)، لنگر انداختن (9)، فرافکنی(10). نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که تصمیماتی که بر اساس متغیرهای رفتاری گرفته می شود دارای رضایت بیشتر و ناسازگاری ادراکی شناختی، درگیری ذهنی و تنش های روانی پس از خرید کمتری دارند
AbstractPurpose: The main purpose of the research is to Identifying and ranking the impact of lifestyle variables and behavioral indicators on purchase decisions and mental conflicts after purchase - case study: young women with financial resources and high income in Tehran city..Research method: 10 variables. A behavior was identified through the Delphi group. The research is descriptive-survey in terms of method, practical in terms of purpose, the method of collecting data in the field through a questionnaire with a Likert scale and validity and reliability has been confirmed. The statistical sample size was determined to be 384 people.Findings: After analyzing the data, all the hypotheses were confirmed and in the following order, they had the greatest impact on women's purchase decisions: self-deceiving behavior styles (1) successful people (2). herd behavior (3), aura effect (4), sophistry of gamblers (5), gap (6), idealism (7), realism (8), anchoring (9), projection (10) ).Conclusion: The results show that the decisions made based on behavioral variables have more satisfaction and cognitive inconsistency, mental conflict and psychological tension after purchase.
فهرست منابع
ناصری سیامگ ، آرایی وحید ، جمشیدی مینا ( 1401)،" شناسایی الگوی بازاریابی حسی با رویکرد هوش هیجانی به منظور تحقق حکمرانی خوب" ، فصلنامه اقتصاد مالی دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی، دوره 16 شماره 3 ، پاییز
_||_