ارائه مدل بازاریابی در شرایط رکود
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیفرزانه فراهانی آزاد 1 , منصوره علیقلی 2 , سینا نعمتی زاده 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران ، ایران،
3 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران
کلید واژه: استراتژی, بازاریابی, واژههای کلیدی: وضعیت اقتصادی, رکود. طبقه بندی JEL : O1, M3, L1, F18,
چکیده مقاله :
چکیدههدف از این تحقیق ارائه مدل بازاریابی در شرایط رکود است. نتایج پژوهش حاضر، نشاندهندهی استخراج 6 بعد اصلی و 21 مؤلفه محوری است که در قالب مدل پارادایمی شامل بازاریابی متناسب با شرایط رکود به عنوان مقوله محوری و شرایط علّی (پرداختها و پاداشها در دوره رکود، وضعیت اقتصادی و رقابتی در دوره رکود، تغییرات سریع محیطی در دوره رکود و شرایط محیطی داخلی و خارجی)، عوامل زمینهای(جایگاه شرکت در بازار در زمان رکود، شناخت مشتری و نیاز آنان در دوره رکود، خلاقیت در بازاریابی در دوره رکود و آمیخته بازاریابی در دوره رکود)، شرایط مداخلهگر(افزایش سهم بازار در دوره رکود، عوامل مالی و انسانی در دوره رکود، کانالهای توزیع و شبکه بازاریابی در دوره رکود)،راهبردها (استراتژی تمایز، استراتژی هزینه، استراتژی انقباضی و استراتژی توسعه)و پیامدها(تداوم ارتباط با مشتری در دوره رکود، توسعه مهارت و توان خلاقیت بنگاهها و بهکارگیری صحیح منابع در دوره رکود) به دست آمده است.
Abstract The purpose of this research is to provide a marketing model in recession conditions. The results of this study indicate the extraction of 6 main dimensions and 21 pivotal components which are in the form of a paradigm model including marketing proportional to recession conditions as a pivotal category and causal conditions (payments and bonuses during recession, economic and competitive situation during recession, rapid environmental changes during recession period and internal and external environmental conditions), underlying factors (the company's position in the market during recession, customer recognition and needs). They were in recession, creativity in marketing during the recession and marketing mix during the recession), interventionist conditions (increasing market share during the recession period, financial and human factors during the recession period, distribution channels and marketing network during the recession), strategies (differentiation strategy, cost strategy, contraction strategy and development strategy) and outcomes (continuation of customer relationship during recession, development of skills and creativity of enterprises and proper use of resources in the period stagnation) has been achieved
فهرست منابع
امام وردی، قدرت اله، جعفری، سیده محبوبه. (1398). اثر بحران های مالی بر انتقال تکانه و سرریز نوسان میان بازارهای مالی توسعه یافته و ایران. اقتصاد مالی، 13(47).63-84.
خجسته، نازنین، چیرانی، ابراهیم، شبگو منصف، سید محمود، شاهرودی، کامبیز. (1400). اثرات تبلیغات در شبکه های اجتماعی بر تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط. اقتصاد مالی.15(54). 161-180.
سیف اللهی، ناصر.(1398). بررسی تاثیر بازارگرایی و ثبات مدیریتی بر عملکرد مالی شرکتها، اقتصاد مالی ، سال سیزدهم، شماره 48، 261-277
صمدی، سعید، جلایی، سید عبدالمجید ( 1383 ). تحلیل ادوار تجاری در اقتصاد ایران. تحقیقات اقتصادی.1(66). 139-153.
کرسول، جان دبلیو(1398). طرح پژوهش: رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی، ترجمه علیرضا کیامنش، انتشارات جهاد دانشگاهی (دانشگاه علامه طباطبایی)، چاپ سوم.
ملک اخلاق، اسماعیل، میرعسکری، سید رضا، امین، محدثه. (1399). بررسی تأثیر استراتژیهای بازاریابی بر عملکرد بازاریابی شرکتهای صنایع پوشاک و ساختمانی در شرایط رکود اقتصادی. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، 15(12)، 49-65.
وارسته، حامد، دلخواه، جلیل، یزدانی، حمیدرضا(1398). استراتژیهای بازاریابی و فروش مناسب در دوران رکود اقتصادی (مطالعه موردی: صنعت کالاهای تندمصرف). مدیریت بازرگانی. 11(3). 459-484.
Barwise, P. & Styler, A. (2002). Marketing expenditure trends. UK7 London business school/ Havas marketing report
Gary L. Lilien, Raji Srinivasan. (2010).Marketing spending strategy in recessions, Australasian Marketing Journal (AMJ), Volume 18, Issue 3, August 2010, Pages 181-182.
Gulati, R., Nohria, N., & Wohlgezogen, F. (2010). Roaring out of recession. Harvard Business Review, 88(3), 62-69.
Gümüş, Niyazi & Geçti, Fatih & Yilmaz, Ali. (2020). Marketing Strategies with Private Labels During Economic Recession. Business Horizons. Volume 62, Issue 3,263-294.
Hall, W. K. (1980). Survival Strategies in a Hostile Environment. Harvard Business Review, 75- 85.
Hamermesh, R. G. & Silk, S. B. (1979). How to compete in stagnant industries. Harvard Business Review, 161-168.
Köksal, M. H. & Özgül, E. (2007). The relationship between marketing strategies and performance in an economic crisis. Marketing Intelligence & Planning, 25(4), 326-342.
Laitinen, E. K. (2000). Long-term success of adaptation strategies: evidence from Finnish companies. Long Range Planning, 33(6), 805-830
Nickell, D., Rollins, M. & Hellman, K. (2013). How to Not Only Survive But Thrive During Recession: A Multi-wave, Discovery-oriented Study. Journal of Business & Industrial Marketing, 28(5), 455-461
Picard, R. G. (2001). Effects of recessions on advertising expenditures: An exploratory study of economic downturn in nine developed countries. Journal of Media Economics, 14(1), 1– 14.
Quelch, J. & Jocz, K. E. (2009). How to market in a downturn. Harvard Business Review, 87(4), 52-62
Srinivasan, R., Rangaswamy, A. & Lilien, G. L. (2005). Turning adversity into advantage: does proactive marketing during a recession pay off? International Journal of Research in Marketing, 22(2), 109-125.
Strauvs، A. & J. Courbin (1998). Principles of Qualitative Research Methodology. Translation by B. Mohammadi. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies؟
Tassinari, Giorgio & Panarello, Demetrio. (2021). The effectiveness of marketing tools in a consumer goods market in Italy during the Great Recession (2010-2015). the Journal of Business and Industrial Marketing 10.124-152.
Teresa C. Lacerda. (2018). Crisis leadership in economic recession: A three-barrier approach to offset external constraints,International Journal of Research in Marketing, Volume 31, Issue 1, March, Pages 78-93
Zook, C. & Rigby, D. (2001). How to Think Strategically in a Recession. Harvard Management Update, 6(11), 8-9.
_||_