بررسی روند مزیت نسبی صادرات خرمای ایران و صادرکنندگان اصلی جهان
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیشهریار نصابیان 1 , سید جواد قریشی ابهری 2 , مونا آشتیانی 3
1 - استادیار دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - عضو هئیت علمی سازمان تحقیقات و اموزش و ترویج کشاورزی
3 - کارشناس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر
کلید واژه: ایران, مزیت نسبی صادرات, خرما, کشورهای جهان,
چکیده مقاله :
برای اینکه در فرایند جهانی شدن اقتصاد بتوانیم سهم معقولی را به خود اختصاص داده و با گذشت زمان جایگاه خود را بهبود بخشیم باید مزیت های بالفعل کشور را شناسایی کرده تا در صحنه تجارت جهانی مزیت های مطلوب تری را کسب نماییم.بر همین اساس،در این پژوهش به بررسی وجود یا نبود وجود مزیت نسبی صادرات خرمای ایران و چهارده کشور دیگر(تونس،امارات متحده عربی،عربستان،پاکستان،فلسطین اشغالی،الجزایر ،عراق،عمان،مصر،فرانسه،مکزیک،آمریکا،هلند و آلمان) که به طور پیوسته در سالهای 1995(همزمان با شروع فعالیت سازمان تجارت جهانی) تا 2007،جز برترین صادرکنندگان خرمای جهان بودهاندفمی پردازیم.همچنین روند تغییرات مزیت نسبی صادراتی خرما و جایگاه و درجه رقابتی (مزیت نسبی( این پانزده کشور در دوره 1995-2007 را مورد بررسی قرار می دهیم.بدین منظور با بهره گیری از آمار سایت سازمان خواربار جهانی (F.A.O.) به محاسبه شاخصهای مزیت نسبی آشکار شده متقارن RSCA و کای دوX پرداخته ایم.نتایج این پژوهش نشان میدهد که با وجود شرایط و موقعیت خوب ایران در زمینه زیر کشت و تولید خرما در جهان،روند شاخص مزیت نسبی آشکار متقارن برای این کشور در طول دوره مورد بررسی با نوسان همراه بوده و تنها در چند سال اخر مطالعه به ثبات نسبی در این زمینه رسیده است،که در این خصوص باید توجه بیشتری شده و اقدامات اساسی صورت گیرد.
In order to allocate a good share in the process of globalization of economy to our country, and promote it, we have to identify our potential advantages to gain better advantages in the stage of world trade. This survey studied the existence or non-existence of the Comparative Advantage of Iran and fourteen date exporting countries such as Tunisia, United Arab Emirates, Saudi Arabia, Pakistan, Palestine, Algeria, Iraq, Oman, Egypt, France, Mexico, United States of America, Netherlands and Germany which were the supreme date exporting countries of the world respectively from 1995 (coincident with the beginning of WTO's activities) to 2007. Additionally, the trend of variations of date exporting comparative advantage, the place and competitive grade (comparative advantage) of these fifteen countries in1995 – 2007 are studied. Thus, by using F.A.O. data, in this survey RSCA, χ 2 indexes have been estimated. The results showed that inspite of the favorable situation of Iran in world palm production, a fluctuation has been observed in RSCA during the period of the present study, and it was stabled only in the last few years of this period. Attention should be paid to this issue and fundamental actions should be undertaken.