بررسی ارتباط بین زیربناهای اقتصادی و توزیع درآمد در ایران
محورهای موضوعی : اقتصاد مالی
کلید واژه: واژگان کلیدی: زیربناهای اقتصادی, توزیع درآمد, همخطی طبقه بندی: d31,
چکیده مقاله :
طی دهه های اخیر کشورهای درحال توسعه، در امور زیربناییسرمایه گذاری های عظیمی انجام داده اند اما همچنان خدمات زیربنایی از کیفیت پایینی برخوردار است و بسیاری از اقشار فقیر و افرادی که در مناطق دورافتاده و محروم زندگی می کنند، به بسیاری از این خدمات دسترسی ندارند. کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست. هرچند که در سالهای پس از انقلاب اسلامی، به پیشرفت هایی در تولید و توزیع برق، آب رسانی به شهرها و روستاها، احداث و بهسازی راهها و افزایش ارتباطات تلفنی بدست آورده است، اما هنوز تعداد زیادی از اقشار فقیر که اغلب در مناطق حاشیه ای شهرها و روستاهای دورافتاده زندگی می کنند، از این خدمات بی بهره هستند. در حالیکه دسترسی به این امکانات اولیه زندگی، یکی از عوامل مؤثر در کاهش نابرابری می باشد. بسیاری از این خدمات توسط دولت تأمین می شود اما با مشاهده سرمایه گذاری های عظیم از یک طرف و کیفیت پایین و حجم کم این خدمات، سیاستگذاران شرایطی را برای رقابت بنگاههای خصوصی فراهم کرده اند که حضور این تأمین کنندگان خصوصی خود نیز بر مسئله نابرابری درآمد مؤثر می باشد. این مقاله به نقش زیربناهای اقتصادی در توزیع درآمد در ایران توجه دارد. ابتدا به اختصار زیربناهای اقتصادی و راههایی که از طریق آن بر توزیع درآمد اثر می گذارد مورد توجه قرار می گیرد و سپس با استفاده از روشهای اقتصاد سنجی ارتباط بین آنها مورد بررسی قرار می گیرد. داده های مورد استفاده مربوط به کشور ایران طی دوره 30 ساله 1385-1355 می باشد Abstract An adequate supply of infrastructure services has long been considered essential for economic development by both academics and policymakers. The question that this paper addresses is What is the link between physical infrastructure and income inequality? To achieve this goal we reviews theoretical and empirical literature on the effects of infrastructure development on income distribution. The conventional wisdom is physical infrastructure in the form of paved roads, railways, telephone lines,energy generating equipment and others, are important in linking poor, rural and other underdeveloped and peripheral regions with areas of core economic activity, as it is believed that infrastructure development allows access to additional productive opportunities. In this context, it is believed that physical infrastructure development can help improve the distribution of income as impact is expected to be larger in poorer areas than in richer ones.
منابع
- بیدرام،رسول؛ Eviews همگام با اقتصاد سنجی، چاپ اول، منشور بهرهوری، تهران، 1381
- سالنامه آماری؛ مرکز آمار ایران؛ سالهای مختلف
- سالنامه حملونقل جادهای؛ سازمان راهداری و حملونقل جادهای؛ سالهای مختلف
- گجراتی، دامودار؛ مبانی اقتصاد سنجی؛ ترجمه حمید ابریشمی؛ جلد دوم، چاپ پنجم، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1385
- گزارش صنعت برق؛ وزارت نیرو؛ سالهای مختلف
- گزارش عملکرد 25 ساله وزارت نیرو؛ وزارت نیرو
- Agenor, Pierre-Richard and Blanca Moreno-Dodson. 2006. Public Infrastructure and Growth: New Channels and Policy Implications. World Bank Policy Research Working Paper 4064. November
- Calderon, Cesar and luis Serven. 2003. Macroeconomic Dimensions of Infrastructure in Latin America. October
- Estache, A., V.Fostor, and Q. Wodon. 2002. Accounting for Poverty in Infrastructure Reform-Learning from Latin America’s Experince. Washington, D.C: World Bank Institute
- Estache, A., V.Fostor, and Q. Wodon. 2002. Making Infrstructure Reform in latin America-Work for the Poor
- Kessides, Ioaninis.2004 Reforming Infrastructure-Privatization, Regulation and Competition. World Bank Policy Research Report
- World Bank Report, 1994. World Development Report: Washington, Dc: The World Bank.
- World Bank Report, 2006. World Development Report:World Bank and Oxford University