شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر ارزیابی قابلیت پیش بینی سود با استفاده از رویکرد دلفی فازی (مورد مطالعه: شرکت های پذیرفته شده در بورس)
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیزهرا حمامی 1 , حسن قدرتی 2 * , میثم عرب زاده 3 , حسین پناهیان 4 , محمد علیپور 5
1 - گروه حسابداری ،واحدکاشان ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان/علوم انسانی/دانشجوی دکترای حسابداری
2 - گروه حسابداری، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران
3 - استادیار، گروه حسابداری، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران
4 - دانشیار گروه حسابداری و مدیریت، واحد کاشان، آزاد اسلامی دانشگاه، کاشان، ایران
5 - گروه حسابداری، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران
کلید واژه: قابلیت پیش بینی سود, شرکت های پذیرفته شده در بورس, بازار سرمایه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ارزیابی قابلیت پیش بینی سود می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نوع شناسی پژوهش در زمره پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی و کمی در پارادایم قیاسی-استقرایی است. روش تحقیق حاضر دلفی فازی است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی اساتید و خبرگان حسابداری است که با توجه به هدف پژوهش، نمونه گیری در این پژوهش به صورت هدفمند و به تعداد 18 نفر انجام شد. جامعه آماری بخش کمی مدیران و مالکان شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1390 تا 1400می باشد که با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالی دردسترس حجم نمونه 74 نفر از مدیران این شرکت ها تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمّی پرسشنامه بود که روایی و پایایی با استفاده از شاخص CVR، آزمون کاپای کوهن و آزمون مجدد تأیید شد. در بخش کیفی، داده های کیفی بدست آمده از مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA2020 و روش کدگذاری و بخش کمی پژوهش و تحلیل نهایی با استفاده از روش دلفی فازی انجام شد. . نتایج پژوهش نشان می دهد محیط اطلاعاتی شرکت، واکاوی انحرافات، تغییرپذیری سود، انباشت اخبار و تحلیل اهرم مالی مهمترین عوامل موثر بر ارزیابی قابلیت پیش بینی سود می باشند
This research is applied in terms of purpose and in terms of research typology, it is among researches mixed with qualitative and quantitative approach in deductive-inductive paradigm. The current research method is fuzzy Delphi. The statistical population of this research is in the qualitative section of accounting professors and experts, and according to the purpose of the research, sampling in this research was done in a targeted manner and in the number of 18 people. The statistical population is the quantitative part of managers and owners of companies admitted to the Tehran Stock Exchange between 2010 and 2020, which was determined using the convenience sampling method, with a sample size of 74 managers of these companies. The data collection tool was an interview in the qualitative part and a questionnaire in the quantitative part, the validity and reliability of which were confirmed using the CVR index, Cohen's kappa test and retest. In the qualitative part, the qualitative data obtained from the interviews was done using the MAXQDA2020 software and the coding method, and the quantitative part of the research and final analysis was done using the fuzzy Delphi method. The results of the research show that the company's information environment, analysis of deviations, profit variability, accumulation of news and financial leverage analysis are the most important factors affecting the profit predictability assessment.