بررسی رابطه هوش هیجانی و انگیزه برای یادگیری دروس عملی در رشته معماری مورد پژوهشی : دروس عملی .دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی - واحد رودهن
محورهای موضوعی : روش های طراحی و برنامه ریزیامیرحسین مستوفی زاده اظهری 1 , غلامحسین ناصری 2 , محسن بغدادی 3
1 - مدرس معماری در دانشگاه آزاد واحد رودهن
2 - مدیرگروه معماری دانشگاه آزاد واحد دامغان
3 - مدیرگروه معماری دانشگاه آزاد واحد رودهن
کلید واژه: آموزش معماری, هوش هیجانی , پرورش مهارت, حس انگیزه, دروس عملی,
چکیده مقاله :
بسیاری از مهارتها آموختنی هستند و با آموزش و تمرین میتوان سطح توانایهای فردی را در یادگیری ارتقا داد. یادگیری خود نیازمند انگیزه است که خود بجوش نمی آید و هر فرد با توجه به شناخت درونی و عوامل بیرونی کسب می کند. هدف پژوهش حاضر آن است که پس از اثبات رابطه بین هوش هیجانی و حس انگیزه در یادگیری دروس عملی به لزوم تقویت هوش هیجانی برای یادگیری بهتر دروس عملی پرداخته شود. این مقوله با موفقیت در تحصیل، و حتی نحوه زندگی دانشجویان در آینده بطور مستقیم در ارتباط است. بیشتر انسانها موضوعات را از طریق هوش هیجانی خود فرا می گیرند، درنتیجه می توان دریافت که با بررسی رابطه این دو موضوع می توان به تقویت حس انگیزه برای یادگیری در دروس عملی رشته معماری استفاده نمود. براین اساس، از جامعه آماری دانشجویان هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد رودهن برای نمونه گیری جامعه آماری استفاده شده که به تعداد ۴۰۰ نفر بودنده و بر اساس فورمول فیدل و تاباچینگ محاسبه، وتعداد ۷۰ نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. روش انجام این پژوهش از نوع کاربردی و همبستگی میباشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خودارزیابی عملکرد و از نرم افزار، (Spss) برای تحلیل داده ها استفاده و بر اساس مطالعات صورت گرفته، شاخصها در جداول رگرسیون مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان داده، بین هوش هیجانی و انگیزه برای یادگیری در دروس عملی رابطه معنی داری وجود دارد. پس می توان دریافت که دانشجویانی که هوش هیجانی بالاتری دارند در دریافت برای یادگیری و پیاده سازی ایدهای خود ابتکار عمل بیشتری دارند. درنتیجه می توان دریافت که هوش هیجانی از عوامل مهم برای یادگیری بهتر دروس عملی رشته معماری بشمار می آید ونیازمنده نگاه ویژه است.