تحلیل تطبیقی بینش نادر اردلان بر مبنای ویژگی های پستمدرن
محورهای موضوعی : تاریخ و مبانی نظری معماریفتانه سنگتراش 1 , حسنعلی پورمند 2
1 - دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.ایران
2 - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس. ایران
کلید واژه: پست مدرن, نادر اردلان, چارلزجنکز, آثارمعماری,
چکیده مقاله :
شناخت و تحلیل آثار معماران معاصر در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در این راستا مفاهیم تاثیرگذار معماری غرب بر اندیشه معماران ایرانی و سیر و تحول سبکهای مدرن، مدرن متاخر و پست مدرن و تمایز هر یک از این سبکها در شناخت آثار معمارانی همچون نادر اردلان تاثیر بسزایی دارد. مرور بر آثار و اندیشه های معماران ایرانی در دوره پست مدرن، از وجود تلاشی برای یافتن نسبت میان معماری دیروز و امروز ایران حکایت دارد. مهمترین هدف این مقاله جستارهایی در باب بینش نادر اردلان به عنوان یک معمار مؤلف بر مبنای ویژگیهای سبک پست مدرن است. با این فرض که بینش نادر اردلان در آثار برجای مانده از او چه تاثیری در سبک پست مدرن ایران می گذارد، این پژوهش برمبنای روش مطالعه تطبیقی به پرسش تحقیق پاسخ میگوید. در این نوشتار ابتدا از لحاظ تاریخی سبک پست مدرن بررسی شده است، سپس به تحلیل آثار نادر اردلان با توجه به سبک پست مدرن پرداخته شده است و شاخصه هایی مطابق با دیگاه چارلز جنکز از جمله ایدئولوژی، سبک و ایده طراحی در نظر گرفته و در نهایت شباهتهای آثار نادر اردلان با ویژگی های معماری پست مدرن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان دهندهی پایبندی او به سنت در انتظام فضایی و ساماندهی به احجام و فرم ها است. می توان گفت که بیشتر آثار نادر اردلان دارای ویژگی های سبک پست مدرن از جمله توجه به سنت گرایی و تاریخ گرایی اقلیم بوده اند.
Recognition and analysis of the works of contemporary architects in Iran is of particular importance, in this regard, the concepts of the influence of Western architecture on the thought of Iranian architects and the evolution of modern, modern and postmodern styles and the differentiation of each of these styles have a significant impact on the recognition of the works of architects such as Nader Ardalan. Reviewing the works and thoughts of Iranian architects in the post-modern period indicates the existence of an attempt to find the relationship between the architecture of Iran yesterday and today. The most important goal of this article is essays about the vision of Nader Ardalan as an author architect based on the characteristics of post-modern style. With the assumption that the vision of Nader Ardalan in the works left by him has an impact on Iran's post-modern style, in this research, it will answer the research question with a comparative research plan. In this paper, first the postmodern style has been studied, then Nader Ardalan's works have been analyzed according to the postmodern style, and some features are considered according to the Jenks table including ideology, style and design idea, and finally similarities of Ardalan's works with postmodern features have been analyzed. The research results of his works show his adherence to tradition in spatial arrangement and organization of volumes and forms. It can be said that most of Nader Ardalan's works have features of postmodern style. In terms of purpose, more traditionalism and historicism of the climate can be pointed out, and in terms of design ideas, the use of traditional Iranian architecture pattern and the use of rectangle, square, and central courtyard elements.
آر.سی. هیکس، استیون. (1391). تبیین پست مدرنیسم شک گرایی و سوسیالیسم از روسوتا فوکو. (حسن پور سفیر، المترجمون) تهران: ققنوس.
اردلان, ن. (1371). امتزاج از طبیعت و فرهنگ در معماری: گفتگوی اختر بدشاه با معمار ایرانی نادر اردلان. سمر: تهران.
احمدپور، علی و بهروز محمدی منفرد. (1401). ررسی و نقد کارکرد هنر اسلامی در خداشناسی و معنویت از دیدگاه سیدحسین نصر. دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای عقلی نوین /سال هفتم، شماره چهاردهم ،پاییز و زمستان، 173-191.
ابن سینا. (1375). الاشارات و التنبیهات. قم: نشر البلاغه.
اردلان, ن و بختیار, ل. (1390). حس وحدت. تهران. ناشر ا ضافه گردد
بانی مسعود, ا. (1386). پست مدرنیته و معماری. اصفهان: خاک.
جنکز, چ. (1376). پست مدرنیسم چسیت؟. (ف. مرتضایی, مترجم) تهران: نشر مرندی.
جنکز، چارلز. (1398). روایت پست مدرنیسم؛ پنج دهه طعنه آمیز، نمادین و انتقادی در معماری. (محسن وطن دوست، المترجمون) تهران: سیمای دانش.
حجت, ع. (1384). هویت انسان ساز، انسان هویت پرداز. هنر های زیبا, 24.
دباغ، امیرمسعود و مصطفی مختاباد امرئی. (1390). تأويل معماري پسامدرن از منظر نشانه شناسي، سال پنجم، شماره نهم. هویت شهر، 59-72.
طاهایی, ع. (1381). تحلیل پدیده معماری پست مدرن و نسبت آن با معماری معاصر ایران (رساله دکتری). تهران: دانشگاه تهران.
غریب پور, ا. (1395). مفهوم عملکرد در اندیشه لویی کان. 15.
قبادیان، وحید. (1390). مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
کالینکوس, آ. (1382). نقد پست مدرنیسم. (ا. فرهادی, مترجم) تهران: انتشارات نیکا.
کامل نیا ، حامد و محمدجواد مهدوینژاد. (1399). آشنایی با معماری معاصر از شرق تا غرب. تهران: علم معمار.
مزینی, م. (1390). از زمان و معماری. تهران: شهیدی: مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران.
مک هرگ, ا. (1386). طراحی با طبیعت. (ع. وهاب زاده, مترجم) مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.
نزبیت, ک. (1393). تئوری معماری پست مدرن. (پ. روحی, مترجم) مشهد: کتابکده کسری.
نصر, س. (1380). هنر قدسی در فرهنگ ایران. (م. آوینی, تدوين) نشریه هنر آیین, 9.
نصر, س. (سال اول). سنت،هنر ومعنویت. (ا. مازیار, تدوين) اندیشه, شماره دوم. سال اضافه گردد
نقد آثاری از معماران معاصر ایران. (1387). تهران: مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری، وزارت مسکن و شهرسازی.
Haddad, E. (2009). Charles Jencks and the historiography of PostModernism. The Journal of Architecture, 493-510.
hans, b. (2003). art history after modernism. u.s.a: university of chicago.
jencks, c. (1987). what is post-modernism? london: Editions Academy.
jencks, c. (2007). critica modernism( where post-modernism going?). uk: Academy Wiley.
naderardalan. (1398, 2 3). ardalan associates,llc,consultants in architecture. Retrieved from http://www.ardalanassociates.com.