بررسی رویکردهای مثبت، منفی و بیطرفانۀ سفرنامهها به فرهنگ عامه در دورۀ قاجار
محورهای موضوعی : زبان شناسی، گویش شناسی، فرهنگ عامه،ادبیات فارسی
1 -
کلید واژه: سفرنامه, فرهنگ عامه, فرهنگ مردم, قاجاریه, ایرانشناسی, جهانگردان اروپایی,
چکیده مقاله :
سفرنامه از مهمترین منابع دست اول برای پژوهشهای فرهنگی به شمار میآید و سفرنامههای اروپاییان در دوران قاجار، چه از دید کمی و چه از دید کیفی، دارای بیشترین ارزش برای شناخت و بررسی فولکلور ایران هستند. فرهنگ عامه، خلقیات، آداب و رسوم و آیینهای ایرانی بازتاب گستردهای در سفرنامههای دوران قاجار داشتهاند. همچنین سفرنامههای اروپاییان منبع بزرگی برای ایران-شناسان بوده و از پایههای مهم ایرانشناسیِ غربی قلمداد می شوند. از اینرو چگونگی بازنمایی این فرهنگ در نوشتههای اروپاییان دارای اهمیت کلیدی است. این جستار کوشیده است با بررسی این سفرنامهها و انجام دستهبندی دادههای مربوط به فرهنگ عامۀ ایران، سویهها و جزییات برخی باورها، آیینها و روحیات ایرانی را بیرون کشیده، ارزیابی و تحلیل نماید. این بررسی نشان میدهد که بیشتر دادهها با نگاه مثبت یا بیطرفانه و تنها گزراشی/توصیفی به فرهنگ عامۀ ایران گردآوری شدهاند و بخش کوچکی از دادهها نیز با رویکرد منفی و شرقشناسانه انجام شدهاند.
Travel account is known as the most important sources for folklores researches. European Travel accounts in Ghajars era, both quantitatively and qualitatively, have most value for identification and investigation of Iranian culture. Folklore, Dudes, rituals and customs and traditions of Iranians have been representade in Travel accounts in Ghajars era, widely. Also European travel accounts are a great source for Iranian studies and are considered to be the main foundations of Western Iranian studies. Therefore, the way in which this culture is represented in European writings is very important. This essay has tried to study and analyze the strains and details of some Iranian beliefs, rituals, and morals by reviewing these travel accounts and categorizing data related to the culture of the people of Iran. This study shows that most of the data have been gathered with a positive or impartial approch and descriptive to the folklore of the Iranian people, and a small part of the data has been done with a negative or Orientalistic approach.
_||_