بررسی موسیقی شعر در دیوان فیّاض لاهیجی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
1 - دانش آموخته ی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اردبیل، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
همان طور که می دانیـم از دیـرباز تاکنـون، وزن و موسیقی شعـر، به عنـوان عنـاصر شعـر، به حسـاب آمده و مهم تلقّی شـده اند. در واقع جنبـه های مختلف موسیقی،هر چنـد به عنوان رویکردی جدید نیست امّا قبل از دوره ی معـاصر آن چنـان که بـاید مورد توجّه و مطالعه ی محققان قرار نگرفته است. فیاض لاهیجی از شاعران قرن یازدهم هجری است، که دیوانش شامل غزلیات و قصاید و قطعات و مثنویات... است. این مقاله دربرگیرنده ی پژوهشی در زمینه ی موسیقی شعر در دیوان وی است، که در آن به بررسی نحوه ی توجه و کاربرد انواع اوزان و بحور به کار رفته در دیوان پرداخته شده است. فیاض لاهیجی هم چنین به موسیقی کناری که شامل قافیه و ردیف است و نیز موسیقی درونی که آرایه های بدیعی را شامل می شود (تکرار، جناس،تضاد...)توجه نشان داده و جهت ایجاد موسیقی در اشعارش بهره برده است.
As we know,music and poetry weight were the most important elements. Different aspects of music, though not as a new approach, but it was not concerned. FayyaZLahiji was the poet of the eleventh century AD and his Divan includes sonnets and odes and parts of Mathnavi. This article includes research in the field of music lyrics in his Divine, it examines how the rhyme and meter has been used in his book. FayyazLahiji benefited from the lateral music to create music in poetry, that consist of internal music within original array(repeating, pun, conflict ...).