بررسی داستان پیر چنگی بر اساس نظریه انتخاب گلسر
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
آناهیتا چیتگرزاده
1
,
نزهت نوحی
2
*
,
تورج عقدایی
3
,
حسین آریان
4
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران.
2 - . استادیار گروه زبان و ادبیات، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
3 - دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران.
4 - استادیار گروه زبان و ادبیات، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
کلید واژه: مثنوی معنوی, تئوری انتخاب, پیر چنگی, دنیای مطلوب,
چکیده مقاله :
این پژوهش بر آن است تا به شیوه تحلیلی – توصیفی، الگوی رفتاری دو شخصیت برجسته داستان، پیر چنگی و عمر، را بر مبنای تئوری انتخاب ویلیام گلسر تدوین نماید. ویلیام گلسر(۱۹۲۵- ۲۰۱۳) نظریهپرداز امریکایی است که با ارائه نظریه انتخاب سهم مهمی در تغییر روانشناسی کنترل بیرونی به کنترل درونی با تأکید بر مسئولیتپذیری، واقعیتپذیری و انتخاب ایفا کرد. تئوری انتخاب میگوید تمام آنچه از ما سرمیزند رفتار است و تقریباً تمام رفتارها انتخاب میشوند و اینکه ما همواره از سوی ژنها و از درون برانگیخته میشویم تا پنج نیاز اساسی خود را برآورده کنیم: نیاز به عشق واحساس تعلق، قدرت و پیشرفت، آزادی، تفریح و بقا. در بررسی و تحلیل این داستان بر مبنای نظریه انتخاب دریافتیم که در فرایند داستان تغییری در دنیای مطلوب هر دو شخصیت داستان ایجاد میشود. عمر با واقعیتپذیری و پیر چنگی با مسئولیتپذیری تجلی جدیدی از یکدیگر و از خداوند در آلبوم تصاویر ذهنی خویش خلق میکنند. در عمر مؤلفه قدرت، به عشق و در پیر چنگی مؤلفه بقا، به عشق تبدیل میشود. بازخوانی داستان پیر چنگی با بهرهگیری از «نظریه انتخاب» ما را در درک عمیقتر ابعادی دیگر از عالم معنای مورد نظر مولانا یاری میدهد.
This research aims to compile the behavior pattern of two prominent characters in the story, Pir Changi and Omar, based on choice theory, in an analytical-descriptive way, based on William Glaser's choice theory. William Glaser (1925-2013) is an American theorist who, by presenting the theory of choice, played an important role in changing the psychology of external control to internal control with an emphasis on responsibility, realism and choice. Selection theory says that all that comes from us is behavior and almost all behavior is selected and that we are always motivated by genes and from within to fulfill our five basic needs:The need for love and a sense of belonging, power and progress, freedom, fun and survival. In examining and analyzing this story based on the theory of choice, we found that in the process of the story, there is a change in the desired world of both the characters of the story. Omar with realism and Pir Changi with responsibility create a new manifestation of each other and God in their album of mental images. In life, the element of power turns into love, and in old age, the element of survival turns into love. Rereading the story of Pir Changi by using the "choice theory" helps us to understand more deeply other dimensions of the world of meaning intended by Rumi.
کتاب¬ها
کتاب مقدس. ( 2007). انتشارات ایلام.
اسپرهم، داود. (1401). تمثیل، خیال و تأویل، تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
اندرسون، سوزان لی. ( ۱۳۸۵). فلسفه کیرکگور، ترجمه خشایار دیهمی، تهران: طرح نو.
تبیک، محمدتقی. (۱۴۰۰). بازسازی دین نگاهی به روانشناحتی توبه، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی.
رازی، نجمالدین. (۱۳۸۷). مرصادالعباد، به اهتمام امین ریاحی، تهران: علمی فرهنگی.
سروش، عبدالکریم. (۱۳۸۸). حدیث بندگی و دلبردگی، تهران: صراط.
فدایی، فربد. (1381). یونگ و روا شناسی تحلیلی او، تهران: دانژه.
فروزانفر، بدیعالزمان. (۱۳۶۱). احادیث مثنوی، تهران: امیرکبیر.
فریدا، فوردهام. (1356). مقدمهای بر روانشناسی یونگ، ترجمه مسعود میربها، تهران: اشرفی.
قربانی، نیما. (۱۳۹۲). من به روایت من، تهران: بینش نو.
گراسمن، نیل. (۱۴۰۰). روح اسپینوزا ( شفای جان)، ترجمه مصطفی ملکیان، تهران: دوستان.
گلسر، ویلیام. (۱۳۹۷). درآمدی بر روانشناسی امید تئوری انتخاب، مترجم علی صاحبی، تهران: سایه سخن.
گلسر، ویلیام. (۱۳۹۹). چارت تئوری انتخاب، مترجم علی صاحبی، تهران: سایه سخن، چاپ پنجم.
گلسر، ویلیام، و گلسر، کارلین. (۱۳۹۷). عشق چیست؟ ترجمه علی صاحبی و حشمت اباسهل، تهران: سایه سخن.
ملکیان، مصطفی (ترجمه). (۱۳۸۶). سیری در سپهر جان (مقالات و مقولاتی در معنویت)، تهران: نگاه معاصر.
مولوی. جلال الدین محمد بلخی. (۱۳۹۱). شرح جامع مثنوی معنوی، کریم زمانی دفتر اول، تهران: اطلاعات.
نراقی، آرش. (۱۳۹۶). آینه جان، تهران: نگاه معاصر.
ووبولدینگ، رابرت. (۱۳۹۴). واقعیت درمانی برای قرن بیست و یکم، ترجمه حسین زیرک و علی صاحبی، تهران: سایه سخن.
مقالات
جانی، مینا، و عقدایی، تورج. (1401). تحلیل مؤلفه های فردیت یونگی در داستان زندانی مفلس از مثنوی معنوی. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 14(51) 320-340. doi:10.30495/dk.2022.1968966.2598
سایت¬
http://www.dinonline.com
References
Books
Esperham, Daoud. (2022). The parable of imagination and interpretation, Tehran: Allameh Tabatabai University. [In Persian]
Forozanfar, Badi al-Zaman. (1982). Masnavi Hadiths, Tehran: Amir Kabir. [In Persian]
Ghorbani, Nima. (2013). Me according to my narration, Tehran: New Vision. [In Persian]
Glaser, William. (2019). Choice theory chart, Trans. Ali Sahibi, Tehran: Sayeh Sokhon. [In Persian]
Glasser, William, & Glasser, Carlene. (2018). What is love? Trans. Ali Sahibi and Heshmat Absahl, Tehran: Sayeh Sokhon. [In Persian]
Glasser, William. (2017). An introduction to the psychology of hope in choice theory, Trans. Ali Sahibi, Tehran: Sayeh Sokhon. [In Persian]
Grossman, Neal. (2021). Spirit of Spinoza (healing of the soul), Trans. Mustafa Malekian, Tehran: friends. [In Persian]
Malekian, Mustafa (translation). (2008). Siri der Sepehr Jan (articles and topics in spirituality), Tehran: contemporary view. [In Persian]
Naraghi, Arash. (2016). Aineh Jan, Tehran: Negah Ma'azer. [In Persian]
Razi, Najmuddin. (2008). Mursad al-Abad, by Amin Riahi, Tehran: Scientific and Cultural. [In Persian]
Soroush, Abdul Karim. (2008). Hadith of servitude and affection, Tehran: way. [In Persian]
Tabarih, Mohammad Taqi. (2021). Reconstructing religion, looking at the psychology of repentance, Mashhad: Astan Quds Razavi Research Foundation. [In Persian]
Wobolding, Robert. (2015). Reality therapy for the 21st century, Trans. Hossein Zirak and Ali Sahibi, Tehran: Sayeh Sokhon. [In Persian]
Yalom, Ervin D. (2018). Existential psychotherapy, Trans. Sepideh Habib, Tehran: Nei. [In Persian]
Zamani, Karim. (2012). The comprehensive description of the spiritual Masnavi, the first book, Tehran: Information. [In Persian]
Articles
Jani, M., & Aghdai, T. (2022). Analysis of the components of Jungian individuality in the story of the penniless prisoner from the Masnavi Manawi. Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda), 14(51) 320-340. doi:10.30495/dk.2022.1968966.2598. [In Persian]
Website
http://www.dinonline.com.Soroush dabaq. The hidden core of tamasha/reflection in all kinds of prayers.