اضطراب تنهایی و رفع آن از دید مولانا و یالوم
محورهای موضوعی : شعرراضیه سلمانپور 1 , رضا اشرف زاده 2 , محمد فاضلی 3
1 - دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد
2 - دکترای زبان و ادبیات فارسی، استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد
3 - دکترای زبان و ادبیات عرب، استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تنهایی دل مشغولی انسان در طول تاریخ بوده و هست و معانی مختلف و انواع متعددی دارد که در حوزه های مختلف فلسفه، عرفان و روان شناسی، جامعه شناسی و ... قابل بحث و بررسی است. یالوم معنادرمان اگزیستانسیالیست است. او بر چهار اضطراب مرگ، تنهایی، آزادی و بی معنایی که به گفته او ریشه در هستی انسان دارند، تمرکز می کند و برای رهایی انسان از این چهار دلواپسی معتقد به ابداع معناست و معنای زندگی را در سه چیز می داند: خدمت کردن به دیگران، خودشکوفایی، آفرینش. یالوم و مولانا هر دو به تنهایی بنیادین معتقدند و هر دو در صدد رفع این تنهایی هستند و هر کدام راه حلی برای رهایی از این تنهایی ارائه کردهاند. در این مقاله نویسندگان سعی بر بررسی تطبیقی دیدگاه مولانا و یالوم در این موضوع با روش تحلیلی- توصیفی دارند. هدف این تحقیق روشن کردن تفاوت های موجود در دیدگاههای آنان درباره این سؤالات می باشد: آیا تنهایی بنیادینی که مولانا به آن معتقد است، همان تنهایی بنیادینی است که یالوم مطرح می کند؟ از طرف دیگر راهکار آن دو برای رفع این تنهایی و رهایی از اضطراب چیست؟
Isolation and loneliness have always been human's concern and are of various meanings and interpretations which are discussable in different fields such as philosophy, mysticism, psychology, sociology and etc. Yalom is existentialist and focuses on four tensions: death, loneliness, liberty and worthlessness; he believes all mentioned anxieties root is in human's existence; he thinks that human may get rid of the stated feelings by creating motivation and meaning for himself and the meaning of life relies on three factors: serving others, self – manifestation and creation. Molana and Yalom both believe in decisive isolation and both intend to resolve it; each one offers a solution to get rid of isolation and loneliness. The authors of this paper attempt to study Molana and Yalom's viewpoint comparatively and with descriptive – analytical method. The aim of the research is to clarify the existing differences in their ideas about the following questions: is the decisive isolation meant by Molana the same as Yalom's? On the other hand, what are their solutions to resolve loneliness and get rid of anxiety?
انوری، حسن. 1385ش، فرهنگ روز سخن، چاپ دوم، تهران: انتشارات سخن.
جاسلسن، روتلن. 1393ش، اروین یالوم، ترجمه سپیده حبیب، چاپ دوم، تهران: نشر دانژه.
خسروپناه، عبدالحسین. 1381ش، کلام جدید، قم: مرکز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزه علمیه قم.
دایر، وین. 1389ش، سرنوشت خود را با دستان خود رقم بزنید، ترجمه لادن بلوریان، چاپ چهارم، تهران: شرکت مطالعات نشر پارسه.
رازی، نجمالدین. 1363ش، مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد، به اهتمام حسین الحسینی، انتشارات سنایی.
زرینکوب، عبدالحسین. 1362ش، با کاروان حله، چاپ پنجم، تهران: جاویدان.
زرینکوب، عبدالحسین. 1372ش، سِرّ نی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات علمی.
زرینکوب، عبدالحسین. 1389ش، شرح جامع مثنوی معنوی، چاپ چهاردهم، تهران: اطلاعات.
زرینکوب، عبدالحسین. 1389ش، نردبان شکسته، چاپ چهارم، تهران: سخن.
سجادی، جعفر. 1362ش، فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، چاپ سوم، شرکت افست سهامی عام.
فروزانفر، بدیع الزمان. 1361ش، احادیث مثنوی، چاپ سوم، تهران: امیرکبیر.
فروزانفر، بدیع الزمان. 1394ش، مولانا و اخلاقی زیستن، چاپ اول، بی جا: نشر نگاه معاصر.
گوپینارلی، عبدالباقی. 1381ش، نثر و شرح مثنوی شریف، ترجمه توفیق سبحانی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
محمدپور، احمدرضا. 1385ش، ویکتور امیل فرانکل بنیانگذار معنادرمانی، چاپ اول، تهران: دانژه.
مصفا، محمدجعفر. 1393ش، با پیر بلخ، چاپ دوم، تهران: نشر نفس.
معین، محمد. 1364ش، فرهنگ فارســی، چــاپ هفتم، تهــران: امیـرکبیر.
مولوی، جلال الدّین محمد. 1387ش، مثنوی معنوی، بر اساس نسخه تصحیح شده رینولد نیکلسـون، چـاپ چهارم، تهران: مجید.
نیکبخت، محسن. 1392ش، دائرة المعارف خودشناسی، چاپ اول، تهران: نشر نامک.
همایی، جلال الدین. 1376ش، مولوی نامه،چاپ نهم، تهران: هُما.
یالوم، اروین. 1389ش، مامان و معنای زندگی، داستانهای روان درمانی، چاپ دوم، تهران: قطره.
یالوم، اروین. 1390ش، روان درمانی اگزیستانسیال، ترجمه سپیده حبیب، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
کتب لاتین
Yalom, Irvin D, (1980), Existential Paychotherapy, United State of America.
مقالات
بزرگ بیگدلی، سعید و همکاران. 1388ش، «بررسی و تحلیل درد و رنجهای بشری در اندیشه مولانا»، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، سال 5، شماره7، صص 11-34.
دهباشی، علی. 1384ش، «تحفههای آن جهانی؛ سیری در زندگی و آثار مولانا جلال الدین رومی»، سخن، صص344-352.
سالکی، محمود. 1386ش. «پردازش روانکاونه زندگی و آثار مولانا»، از مجموعه مقالات نخستین همایش مولانا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل.
محمدجو، امیر. 1392ش،«نقش اینترنت بر انزوای اجتماعی»،مطالعات رسانهای، سال هشتم، شماره 22، صص 30-20.
_||_Anvari Hassan, 1385, Farhang e rouze sokhan, 2nd edition, Sokhan, Tehran.
Bozorg Bigdali, Saeed, et al. 1388. Survey and analysis of human pain and suffering from Molana viewpoint.The quarterly of mystic literature and mythology, Islamic Azad university of Tehran, south branch. Y5. Vol.17. pp11-3.
Jaslesen, 1393, Irvin Yalom, translated by Sepiide Habib, 2nd edition, Danjeh, Tehran.
Khosropanah Abdolhosein, 1381, Kalam e Jadid, cultural research and studies of Qom seminary, Qom.
Zarrinkoob Abdolhosein, 1389, Nardeban e Shekaste, 4th edition, Tehran, Sokhan.
Zarrinkoub Abdolhosein, 1362, Ba karvane helle, 5th edition, Tehran, Javidaan.
Zarrinkoub Abdolhosein, 1372, Serre Nei, 4th edition, Tehran, Elmi.
Zarrinkoub Abdolhosein, sharhe jame Masnavi Manavi, 4th edition, Tehran, Etela'at.
Sajjadi, Jafar, 1362, Farhang e loghat va estelahat va ta'biraat e erfani, 3rd edition, Offset ltd.
Forozanfar, Badi ulzaman, 1361, Ahadis e Manavi, 3rd edition, Tehran, Amir kabir.
Forozanfar, Badi ulzaman, 1394, Molana va akhlaghi zistan, 1st edition, Negahe moaser, p.188.
Goupinarli, Abdolbaghi, 1381, Nasr o sharhe masnavi e sharif, translated by Tofigh H.Sobhani. Tehran.Ministry of culture and Islamic guidance.
Mohammad Pour, Ahmadreza, 1385, victor Emil Frankel Bonyan gozare mana darmani, 1st edition, Tehran. Danjeh.
Mossaffa, Mohammad jaffar, 1393, Ba peere Balkh. 2nd edition. Tehran. Nafas.
Moein, Mohammad, 1364. Farhang e Farsi. 8th edition. Tehran. Amir kabir.
Molavi, Jallaladin Mohammad, 1387, Masnavi Manavi, According to the correctef version of Reynold Nicholson. 4th edition. Tehran. Majid.
Najm addin Raazi, 1363, Mersad ul ebad men al mabda elal moaad, compiled by Hosein al Hoseini. Sanaee. p.281.
Nikbakht Mohsen, 1392, Daeratol maarefe khodshenasi. 1st edition. Tehran. Namak.
Wayne Dyer, sarneveshte khod ra ba dastaane khod ragham bezanid. translated by Ladan Boloorian. Tehran. Nashre parse. 4th edition. pp 160-161.
Homaee Jallaluddin. 1376. Molavi Nameh. 9th edition. Tehran. Homa.
Irvin Yalom. 1389. Momma va maaniye zendegi, Dastanhaye ravan darmani. 2nd edition. Tehran. Ghatre.
Irvin Yalom. 1390. Ravan Darmaniye existansial.translated by Sepiide Habib. 2nd edition. Tehran. Ney.
Articles
Dehbashi, Ali. 1384, Tohfehaye an jahani seiri dar zendegi va asare Molana jallal addin e roumi, 2nd edition, Sokhan, Tehran. pp344-352.
Saleki, Mahmood, 1386, pardazeshe ravankavane zendegi va asare Molana from the essyas of the first Molana conference, Zabol Islamic azad university.
Mohammad joo, Amir, 1392, Naghshe internet bar enzevaye ejtemaee, Motaleaat e Resane ee, 8th year, vol.22, pp.20-30.