مقایسه نظریات مولوی درباره زبان، عشق و آفرینش در مثنوی معنوی
محورهای موضوعی : شعر
1 - مربی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد پارس آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آباد مغان، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در اندیشه عرفانی مولانا حقیقت زبان ریشه در معنا دارد که منبعث از بارگاه الهی است. مولانا در مثنوی نسبت به زبان دیدگاهی کاملاً درونی و محتوایی دارد. در نظر وی دنیا همواره در حال تحول است و هر لحظه مشکل و صورت تازهای مییابد. در تعاملات عرفانی مولوی پیرامون زبان، حقیقت زبان چیزی از جنس لفظ نیست بلکه از جنس صداست و آن صدا سرچشمه اصلی کلمات است. نظریات عرفانی مولانا بر ارکان خاصی استوار است که یکی از آنها رکن عشق که مولانا آن را در لابهلای اشعار خود اساس پیشرفتها و کرامتهای انسانی میداند و در عین حال مولانا خداوند را مظهر و محور اصلی عشق معرفی میکند. عشق به خداوند در سرتاسر مثنوی شریف با عشق است. نظام موجود در جهان با هماهنگی خاصی قابل رؤیت است و حکمت خداوند ایجاب میکند که همه چیز و همه کس در محل به خصوص خویش بگیرند.
In Rumi's mystical thought, the truth of language is rooted in the meaning that originates from Lord. Rumi has a completely internal and content viewpoint of language in "Masnavi". According to him, the world is evolving and finds a new problem and face constantly. In Rumi's mystical interactions with language, the material of language truth is not word, but sound and that "sound" is the main source of words. Rumi's mystical theories are based on specific elements, one of which is love which Rumi considers to be the basis of human progress and dignity in all layers of his poetries and at the same time he introduces God as the main manifestation and the core of love. Love of God through all poems in respected "Mathnawi" is with love. The existing system in the world can be seen with a certain harmony; God’s wisdom indicates that everything and everyone take their own place.
ابراهیمیان عاملی، سید یوسف. 1378ش، آفتاب عرفان، بی جا: بی نا.
احمدی، بابک. 1384ش، هایدگر و تاریخ هستی، تهران: نشر مرکز.
استعلامی، محمد. 1372، شرح مثنوی، تهران: زوّار.
استیس، والتر. 1384ش، عرفان و فلسفه، ترجمه بهاء الدین خرمشاهی، تهران: نشر سروش.
ایزوتسو، توشیهیکو. 1378ش، مفاهیم اخلاقی و دینی در قرآن مجید، ترجمه فریدون بدرهای، تهران: انتشارات فروزان.
آلستون، ویلیام. 1381ش، فلسفه زبان، ترجمه احمد ایران منش و احمد رضا جلیلی، تهران: نشر سهروردی.
بلخی، جلال الدین محمد. 1339ش، کلیات شمس، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: نشر دانشگاه.
بلخی، جلال الدین محمد. 1366ش، دوره کامل مثنوی معنوی، تصحیح رینولد الین نیکلسون، تهران: امیرکبیر.
بلخی، جلال الدین محمد. 1371ش، مثنوی معنوی، تصحیح رینولد الین نیکلسون، تهران: نشر پژوهش.
بلخی، جلال الدین محمد.1330ش، فیه ما فیه، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: نشر مجلس.
خادم الذاکرین، اکبر. 1377ش، اخلاق اسلامی در نهج البلاغه، قم: مدرسه امام علی بن ابیطالب.
دژآکام، علی. 1375ش، تفکر فلسفی غرب از منظر استاد شهید مطهری، تهران: امیرکبیر.
دیویس، برایان. 1378ش، درآمدی بر فلسفه دین، ترجمه ملیحه صابری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
زمانی، کریم. 1386ش، شرح مثنوی شریف، تهران: انتشارات اطلاعات.
سپهسالار، فریدون بن احمد. 1363ش، زندگینامه مولانا محمد بلخی، تهران: نشر اقبال.
فروزانفر، بدیع الزمان. 1372ش، شرح مثنوی معنوی شریف، تهران: نشر زوّار.
لاهیجی، شمس الدین. 1371، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تصحیح محمدرضا برزگر خالقی و عفت کرباسی، تهران: زوّار.
مجتهدی، کریم. 1385ش، فلسفه در قرون وسطی، تهران: نشر سپهر.
مطهری، مرتضی. 1361ش، عدل الهی، تهران: انتشارات اسلامی وابسته به مدرسین حوزه علمیه قم.
موحد، محمدعلی. 1387ش، باغ سبز، تهران: نشر کارنامه.
هیوم، رابرت. 1373ش، ادیان زنده جهان، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران: انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
_||_Alston, William, 2002, Language Philosophy, Translated by Ahmad Iran Manesh and Ahmad Reza Jalili, Tehran, Sohrevardi Publication.
Ebrahimian Ameli, Seyyed Yousef, 1999, Aftab Erfan, Amol, three volumes.
Ahmadi, Babak, 2005, Heidegger and Inventory Date, Tehran, Center Publication.
Stacey, Walter, 2005, Mysticism and Philosophy, translation by Baha'uddin Khorramshahi, Tehran, Soroush Publishing.
Inquiry, Mohammad, 1993, Description of Masnavi, Tehran, Zavar Publishing.
Izotsou, Toshihiko, 1999, Ethical and Religious Concepts in the Holy Quran, Translated by: Fereydoon Lamb, Tehran, Forouzan Publications.
Balkhi - Jalaluddin Mohammad, 1366, The Complete Mathnawi Period, Corrected by Reynold Elaine Nicholson, Tehran, Amir Kabir Publication.
Balkhi - Jalaluddin Mohammad, 1339, Kaliyat Shams, Badiez-Zaman Forouzanfar correction, Tehran, University Press.
Balkhi - Jalaluddin Mohammad, 1330, Feyh Mafia, Badi al-Zaman Forouzanfar correction, Tehran, Majlis Publishing.
Balkhi - Jalaluddin Mohammad, 1992, Mathnawi of Mathnawi, Correction by Reynold Elaine Nickelson, Tehran, Research Publishing.
Khadem al-Zakarin, Akbar, 1998, Islamic Ethics at Nahj al-Balagheh, Qom, Imam Ali Ibn Abi Talib School.
Fortress Akam, Ali, 1996, Western Philosophical Thinking from the Viewpoint of Martyr Motahhari, Tehran, Amir Kabir Publications.
Davies, Brian, 1999, An Introduction to the Philosophy of Religion, Translated by: Malihe Saberi, Tehran, Tehran University Press.
Zamani, Karim, 2007, Description of Masnavi Sharif, Tehran, Information Publication.
Sepahsalar, Fereydoon bin Ahmad, 1363, Biography of Rumi Mohammad Balkhi, Tehran, Iqbal Publishing.
Forouzanfar, Badiez Zaman, 1993, Description of Sharif's Masnavi, Tehran, Zawar Publishing.
Lahichi, Shams al-Din, 1992, Mafatih Al-Ajaz fi Commentary on Golshan Raz, Correction by Mohammad Reza Barzegar Khaleghi and Effat Karbassi, Tehran, Zavar Publishing.
Mojtahedi, Karim, 2006, Philosophy in the Middle Ages, Tehran, Sepehr Publication.
Motahhari, Morteza, 1361, Divine Justice, Tehran, Qom Seminary Islamic Publications.
Movahed, Mohammad Ali, 2008, Green Garden, Tehran, Karnameh publication.
Hume, Robert, 1994, Living Religions of the World, Translated by Abdul Rahim Gawahi, Tehran, Islamic Culture Publication Office Publication.