مضامین تغزل اجتماعی در اشعار نزار قبانی و احمد شاملو
محورهای موضوعی : شعرسهیلا صلاحی مقدم 1 , مرضیه اصغرنژاد فرید 2
1 - عاو هیئت علمی دانشگاه الزهرا )س( )استادیار(.
2 - دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه الزهرا
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تغزل در ادبیات معاصر جلوهای دیگر یافته است. زنان از موضوعات زیباییشناختی به موجوداتی فعال بدل شدهاند و در عرصة ادبیات هم آثار زندگی فعال و خلاقشان همهجا مشهود است. در شاخهای از مطالعات ادبی با عنوان ادبیاتمقایسهای به مطالعة مشترکاتی در ادبیات ملل میپردازیم که حاصل تأثیر و تأثر ادبا از آثار یکدیگر نیست بلکه حاصل اشتراک در موقعیت و شیوة تفکر است. در این مقاله ده مفهوم مشترک در توصیف زن در شعر نزار قبانی شاعر معاصر عرب و احمد شاملو بررسی شده است. در دورههایی از شعر هر دو شاعر، تغزل و مفاهیم سیاسی و اجتماعی با هم درمیآمیزد و عشق با دغدغههای دیگر شاعر در نوعی از توازن قرار میگیرد. دو رهیافت اساسی در شعر هر دو شاعر وجود دارد. در رهیافت اول، شور مبارزه و دغدغه اجتماعی شاعر، او را از تغزل بازمیدارد. در رهیافت دوم، عشق، به شاعر امید مبارزه میبخشد. معشوقه در لباس زنی کامل و پیامبرگونه منشأ نیکی و زیبایی در جهان شاعر است و همراه شاعر روزهای پیروزی را جشن میگیرد.
Lyric poetry in contemporary literature has changed. “Woman” has changed from aesthetic subject to an active persona and in the literature field; we can see the effects of this activity and creativity. With contrastive literature as a branch of comparative literature, we study the common subjects in global literature which there are not composed or written by effect from each other, but they are the result of same situations and approaches. In this article, ten common concepts for description “woman” in Nizar Qabbani, Arab contemporary poet, and poems of Ahmad Shamlou, Iranian contemporary poet, are studied. In some poetic periods of these poets, both, lyric and social and poetical issues mixed together and “love” is seen in a specific balance. There are two basic approaches in the poetry of both poets, in first approach bands the poet heat and verve of challenge and social concern. In second approach, “love” gives poet hope for challeng. Beloved in the shape of a prophet and a perfect “woman” is the source of beauty and goodness in the poet’s world and celebrates the days of victory with poet.