بررسی نقش همخوانها در آفرینش فضای حزن و گریه(مقایسه اشعار اخوان ثالث با شاملو)
محورهای موضوعی : شعر
1 - کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
2 - دانشیار و عضو هیأت علمی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در اشعار کلاسیک فارسی، بیش از همه، وزنهای عروضی بودند که سبب تهییج عواطف شده و احساسات خواننده را برمیانگیختند و او را در فضای مورد نظر قرار میدادند و بدین گونه، تصویر و خیال را برجسته میکردند. ولی در شعر معاصر بهویژه شعر نیمایی، با دخل و تصرف در وزنهای عروضی، از طریق موسیقی درونیِ حاصل از ترکیب، تکرار و نحوه پراکندگی آواهاست که القای احساسات و فضا، صورت میگیرد؛ زیرا هر آوا با طنین خاص خود و بسته به واجگاه و نحوه تولیدش در اندامهای گفتار، تأثیر روانی و موسیقایی ویژهای بر خواننده میگذارد و احساس و در نتیجه فضای خاصی را تداعی میکند. تسلط مهدی اخوان ثالث بر زبان فارسی و تلفیق واژههای کهن، امروزی و محاوره در آثارش و قافیه اندیشی او، اشعار وی را نمونه خوب و متمایزی برای بررسی تأثیر آواها و موسیقی آنها در آفرینش فضا، بدل نموده است. در این مقاله نقش همخوانها در آفرینش فضای شعری آثار نیمایی این شاعر برجسته بررسی شده است. همچنین برای تبیین بیشتر مطلب، مقایسهای با همخوانهای مؤثر در فضاسازی اشعار شاملو نیز به عمل آمده است.
In classic Persian poetry, it was the prosodic rhythms as the most that aroused the emotions as well as the reader's sensations and placed him in the desired space, thus highlighting the image and imagination. But in contemporary poetry, especially Nima's poetries, by interfering the prosodic rhythms through the inner music caused by composition, repetition, and the way the sounds are disseminated that the induction of emotions and space takes place; because each sound, with its own resonance and depending on its origin and mode of production in the organs of speech, has a special psychological and musical effect on the reader and evokes a special feeling and as a result a special atmosphere. Mehdi Akhavān-Sāles's fluency on Persian language and the combination of ancient, modern and colloquial words in his works and his rhymes have made his poems a good and distinctive example for studying the effect of their sounds and music on the creation the mentioned atmosphere. In the present article, the role of the congruent in creation of the poetic atmosphere of Nima's works is studied.
اخوان ثالث، مهدی. 1390ش، زمستان، چاپ بیست و هفتم، تهران: نشر زمستان.
اخوان ثالث، مهدی. 1389ش، آخر شاهنامه، چاپ بیست و دوم، تهران: نشر زمستان.
اخوان ثالث، مهدی. 1389ش، از این اوستا، چاپ هجدهم، تهران: نشر زمستان.
پورنامداریان، تقی. 1390ش، سفر در مه، چاپ سوم، تهران: نشر سخن.
ثمره، یدالله. 1393ش، آواشناسی زبان فارسی، چاپ یازدهم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
حق شناس، علی محمّد. 1392ش، آواشناسی، چاپ دهم، تهران: نشر آگاه.
حقوقی، محمّد. 1370ش، شعر زمان ما(2)، تهران: انتشارات نگاه.
شاملو، احمد. 1385ش، هوای تازه، تهران: انتشارات نگاه.
شاملو، احمد. 1396ش، مجموعه آثار احمد شاملو، تهران: انتشارات نگاه.
شفیعی کدکنی، محمّد رضا. 1368ش، موسیقی شعر، تهران: نشر آگاه.
قویمی، مهوش. 1383ش، آوا و القا، چاپ اول، تهران: هرمس.
محمّدی آملی، محمّد رضا. 1377ش، آواز چگور، تهران: نشر ثالث.
یوسفی، غلامحسین. 1341ش، فرخی سیستانی، تهران: باستان.
مقالات و پایاننامهها
اسلامی ندوشن، محمّد علی. 1342ش، «تأمل در حافظ شاعر داننده راز»، مجله یغما، مرداد، شماره 181.
متحدین، ژاله. 1354ش، «تکرار، ارزش صوتی و بلاغی آن»، مجله جستارهای ادبی، پاییز، شماره 43.
وحیدیان کامیار، تقی. 1369ش، «موسیقی حروف و واژهها»، نشر دانش، مهر و آبان، شماره 60.
یوسفی، غلامحسین. 1357ش، «موسیقی کلمات در شعر فردوسی»، مجله ادبستان، تابستان، شماره 12.
طاهرخانی، سحر. 1392ش، «فضاسازی در شعر حافظ»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان.
_||_Akhavan Sales, Mehdi.(1389). The ending of Shahnameh, twenty-second edition,Tehran,Zemestan publication.
Akhavan Sales, Mehdi.(1389).From this Avesta,eighteenth edition,Tehran,Zemestan publication.
Akhavan Sales, Mehdi.(1390).Winter,twenty-seventh edition,Tehran,Zemestan publication.
Haqshenas,Ali Mohammad.(1392). Phonetics,tenth edition,Agah publication.
Hoquqi,Mohammad.(1370). Modern Poetry(2),Tehran, Negah publication.
Mohammadi Amoli,mohammadreza.(1377). The singing of chogur,Tehran,Sales publication.
Pour namdarian,Taqi.(1390).Travel in Fog,third edition,Tehran,Sokhan publication.
Qoveimi,Mahvash.(1383). Phone & Association,first edition,Tehran,Hermes.
Samareh,Yadollah.(1393). Persian language's phonetics,eleventh edition, Tehran, center of academic publication.
Shafiei kadkani,Mohammadreza.(1368). The Music of Poetry,Tehran,Agah publication.
Shamloo,Ahmad.(1385). Fresh air,Tehran,Negah publication.
Shamloo,Ahmad.(1396). The collection of Shamloo's works,thirteenth edition,Tehran,Negah publication.
Yousefi,Qolamhossein.(1341). Farrokhi Sistani,Tehran,Bastan publication.
Articles & Theses
Islami nodushan,Mohammad Ali.(1342). "Thinking in Hafiz who knows the mystery", Journal of Yaqma,Mordad,number181.
Motahedin,Jaleh.(1354). "Repetition & its phonetic & rhetorical value", Journal of Jostarhaye adabi,autumn,number 43.
Vahidian Kamyar,Taqi.(1369). "The music of letters & words",Danesh publication, Mehr & Aban,number 60.
Yusefi,Qolamhossein.(1357). "The Music of words in Ferdosi poetry", Journal of Adabestan,summer, number 12.
Taherkhani,Sahar.(1392). "The Creation atmosphere in Hafiz poetry",master thesis, Factuly of Humanities, Islamic Azad university,Takestan